Drága búcsú – Mercedes ML 350 BlueTEC teszt
Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olyan Mercedes ML járt nálunk, amiben szinte minden volt, akár a búcsúban. Csak az extrák ára 11,5 millió forintot tett ki.
Korosztályos? Épp 18 évvel ezelőtt, 1997-ben jelent meg a Mercedes első szabadidő-autója, az ML. Mára a Mercedesnél is külön kaszttá nőtte ki magát, hiszen van a C-osztály alapú GLK és A-osztályos GLA is, valamint ott az ML-nél is nagyobb GL, meg persze - egyelőre - itt az ML, amiből záros időn belül GLE lesz. A Mercedes ugyanis végre rendbe teszi modellnév-rendszerét, s az utolsó betű az osztályra, a méretre, a GL pedig a szabadidő-autósságra fog utalni. Az ML tehát egy E-osztályos, tehát felső-középkategóriás SUV - a maga szerény 4,8 méteres hosszúságával és 1,93 méteres szélességével. És igen, korosztályos, mert hiába fiatalítja vevőkörét a Mercedes, ML-ben aligha fogunk 40 év alattiakat látni, vélhetően a 30-as korosztály választása szinte biztosan nem ez lesz, konkurensei (Audi Q7, BMW X5) sportosabbnak hatnak.
Ez is lehet sportos. Persze, hogy lehet "sportos" az ML is - már amennyire egy ekkora SUV az lehet. Elég csak megnézni a ráncfelvarrással született GLE-t, vagy csak egy kicsit megnyomkodni a mostani, búcsúzó ML-t is. Van benne sport-mód, amiben fizikai adottságaihoz, bő kéttonnás tömegéhez mérten döbbenetes jellemzőket mutat. Mi minden segíti ebben? Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink, változtatható hasmagasságot adó légrugós, adaptív lengéscsillapítós futómű, meg persze az orrba épített 3,0 literes V6-os, 258 lóerős, 620 Nm nyomatékú, amúgy Euro 6 normás turbódízelmotor. Remek zajszigetelés mögött, távoli morajjal dolgozik, s ha kell, elemi erővel tol. Ugyanis hiába állandó az összkerékhajtás, a nyomatékosztás azért hátrafelé túlsúlyos. A kissé sokat tekerendő, középállásba nem kellően visszatérő kormány kicsit megszokást igénylő, de valójában precíz, ahogyan az egyenesfutás is, s a fordulókör a méretekhez mérten mercisen szerény, 11,8 méteres.
Technikai arzenál. Egy autóért felfoghatatlan az ML vételára, de az ML-be épített technikai arzenál is nagyon komoly. Kezdve ott, hogy a 19 colos kerekek között elöl aktív kanyarstabilizátorok dolgoznak, a motor egészen finoman dolgozó stop-start elektronikás, a távolságtartós tempomat araszolófunkciós, a világítás adaptív, automata reflektoros. Kamerák olvassák le, s vetítik a műszerfalra (igaz, sokszor pontatlanul) a sebességkorlátozó táblákat. Van sávelhagyásra figyelmeztetés és nagyon hasznos holttérszenzor is. Az ML vezetése - méreteinek megszokása után - gyerekjáték, de parkolni sem csak az első-hátsó radar, hanem 360 fokos kamerakép és a kormányt tekerő parkolóasszisztens is segíthet. Próbáltuk, működik, ahogyan minden más rendszer is. Persze, ha nagyon akarunk, azért találhatunk pontokat, ahol lehetne még jobb az ML.
Nehéz belekötni. Miért kellene belekötni egy autóba, ami alapvetően hibátlan? Mert amikor a tesztautó alapára is közel 17,5, a konkrét példányé pedig 28,7 millió forint, akkor teljességgel hibátlan autót várnánk el. És az ML közel ilyen, hiszen négy felnőttnek főúri kényelmet ad, s még az ötödik ülőhelye sem büntetés, autópályán is csendes, mindenhol kényelmes, sportmódjában egészen stabil, offroad üzemmódban pedig emelhető, az úthibákat is csaknem feledtető futóművével, zárható központi diffijével és felezőáttételével jóval többet tud, mint amit valaha átlagvevői ki fognak használni, de azért vannak érthetetlen dolgok. A tesztautó árába például a kulcs nélküli nyitás és indítás nem fért bele. A kulcsot elő kell venni a nyitáshoz, s ha valójában csak jeladó, akkor is lyukba kell tolni az indításhoz, az áhított extrával további 355 600 forinttal nőtt volna a vételár. Jó dolog a 360 fokos kamerakép is, profi hangzású a harman/kardon hifi is, de az érthetetlen, hogy a Mercikben miért van a leginkább kézre eső főkapcsolóra kötve a hifi mellett a kihangosító és a tolató-/parkolókamera is. Ha parkoláskor nem némítás gombra nyomunk, hanem a főkapcsolóra, akkor elmegy a kamerakép, s a rendszert amúgy sem érdemes kikapcsolni, hiszen kihangosító nélkül vezetni nem tanácsos.
Sokat ad, sokat kér. Bár temérdek dolgot tud az ML, funkcióinak zömét hibátlanul adja, de azokért bizony komoly mértékben kell fizetni is. És nem csak a vételár magas, az állandó költség, a fogyasztás is. Érthetetlen, hogy a gyári vegyes fogyasztási érték miként lehet 6,8-7,4 l/100 km, a tesztátlag úgy lett kereken 10 liter, hogy városban alig használtam az ML-t, mert ott 13 liter alá sem lehet vinni az étvágyát. Autópályán a megengedett 130 km/óránál nem mentem gyorsabban, sokszor annyival sem haladtam, úgy még valamivel 10 liter alatti a fogyasztás. Országúton talán elérhető lehet a vegyesnek megadott érték, vegyes üzemben azonban aligha. Persze a teljesítményt, a kényelmet és a méreteket nézve akár elfogadhatónak is mondható ez a szomj, de azért az nem véletlen, hogy a GLE 17%-os fogyasztáscsökkentéssel jön. A hazai piacra majd csak a második félévben, addig pedig bizonyára jól lehet majd alkudni az ML-re, de vételára még úgy sem lesz kedvező - hogy finoman fogalmazzak. Enyhíti persze a képet, vonzhatja a vevőket, hogy a forgalmazó 4 év/120 000 kilométer ingyenes karbantartást és vezetéstechnikai kurzust is ad autóihoz - ha már kifizeti valaki az ML esetén családi háznyi vételárat.
Árak
Tesztmodell alapára
17 404 920 Ft (2015.04.08.)
Tesztautó ára
28 719 780 Ft (2015.04.08.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2987 cm3
Teljesítmény:
190 kW (258 LE) 3600 1/min-nél
Nyomaték:
540 Nm 1600-2400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,4 s
Végsebesség:
224 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4804 mm
Szélesség:
1926 mm
Magasság:
1796 mm
Saját tömeg:
2185 kg
Össztömeg:
2910 kg
Tengelytáv:
2915 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
500 l
Belső szélesség elöl:
1550 mm
Belső szélesség hátul:
1550 mm
Belmagasság elöl:
890-960 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1330 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1080 mm
Csomagtér magassága:
450-790 mm
Csomagtér hossza:
1000 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1140 mm
Raktérnyílás magassága:
920 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
2987 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú tiptronic) sebesség
Nyomaték:
540 Nm 1600-2400 1/min-nél
Teljesítmény:
190 kW (258 LE) 3600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
224 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,4 s
CO2-kibocsátás:
221 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
10,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
A pohártartóba én még egyik kocsiban sem tettem poharat. Pláne nem úgy, hogy volt is benne ital. Nem vagyok én amerikai rendőr 🙂 Ha kávét akarok inni, akkor megállok egy benzinkútnál és megiszom ott. Ha nincs időm rá, akkor meg sem állok, majd iszok kávét ott, ahova megyek. Arról nem is beszélve, hogy egy nem várt kényszerű fékezésnél kifolyik és összecseszi a kocsit.
A külcsín nekem is fontos, de nekem a motornál is fontosabb. Ha ronda a kocsi, és első blikkre nem tetszik, akkor miatam lehet benne a legjobb motor is, nem fog érdekelni. Olyan, mint a csúnya, de okos lány. Esetleg beszélgetek vele és elismerem, hogy okos, de randira nem hívom, pláne nem viszem haza :))))
Szóval ha egy kocsi mellett döntök, akkor legalább – egy kicsit – tetszen, minden más csak utána jön.
Olvasd már el még egyszer miről írtam légy szíves és rájössz, hogy egy szó sincs arról hogy nem kell pohártartó.Egyébként engem kifejezetten zavar a manuál váltóm mögött elhelyezett pohártartó és nem utolsó sorban egy olyan mercim van mint az avatar kép. Tehát némi elképzelésem van a merci kényelemről.Mellesleg, ha veszel egy pohár forró kávét és nem tudod hova tenni, akkor tartsd a kezedbe, esetleg cserélgesd, de arra meg gondolni sem akarok, hogy menet közben iszod 5x-re és addig a pohártartóban tárolod, mert ugye az idő pénz.Üdv.
Hogy néz ki egy vitafórum?
Fontossági sorrend:
1. Típus (???) – No comment.
2. Motor – Mégis mi? Fogyasztás? Teljesítmény? Nyomatékgörbe? Tartósság? Zaj? Üzemanyag? ???
3. Külcsín
4. Belbecs – Fontosabb hogy néz ki az autó, mint az amit számodra nyújt belül? Komoly.
A pohártartó igenis fontos dolog, ha ugyanis biztosítani akarod a napi folyadékbevitelt, főleg nyáron, akkor kb. folyamatosan egy palack kell legyen a kezed ügyében. Elég bosszantó, ha azt nem tudod hová tenni (és az utasok sem). Kifejezetten idegesítő, ha veszel egy forró kávét és nem tudod hová tenni míg kihül. Ezen túlmenően a pohártartó is egy tároló, amibe adott esetben más is pakolható.
A folyadékbevitellel azokban az országokban igenis foglalkoznak, ahol ezeket az autókat veszik. Ide csak “németböl jönek be ócsón lelakva, kiganézva, visszatekerve”, tuti még egy magyart meg nem kérdeztek arról, hogy mi fontos egy ML-be vagy bármilyen Mercedesbe.
Nem vitának szántam, csak megírtam mi a véleményem.Szerintem ez itt nem vitafórum, de mégis reagáljak az írására, én az autó (bármelyik típus)leírásában, megtekintésében, tesztelésében a fontossági sorrendre gondoltam.Amennyiben valakinek a pohártartó az egyik legfontosabb, hát lelke rajta azt ámen.
Akik ide írogatnak nem hiszem, hogy ebbe a kategóriába tartoznának, legalább is eddig nem ezt tapasztaltam.Ettől kicsit hozzá értőbbek, mondhatnám szakmai szemmel nézik az autókat.Elárulom az én fontossági sorrendem vásárláskor:1-típus, 2-motor, 3-külcsín, 4-belbecs nagyjából, de bőven lehetne részletezni.A vége felé lenne a pohártartó stb… Üdv.
Ilyesmin kár vitatkozni, mert mindenkinek más a fontos. Van akinek a pohártartó, másnak a kesztyűtartó, a harmadiknak a bőrülés, van akinek a forma, a szin, van akinek a proktikusság, másnak a sportosság, aztán a márka, a minőség, a praktikusság, sokaknak fontos az ár (bár nem pont az ML kategóriájában). Szóval különbözőek vagyunk, és ez így van jól. Semmire nem mondhatjuk, hogy hülyeség, mert a másiknak meg éppen az a fontos. A gyártók pedig a sok-sok különböző igénynek mind szeretnének megfelelni, hiszen ebből lesz számukra a profit.
Ja, ebben az autóban (vagy bármelyikben)az egyik legfontosabb a pohártartó, annyira, hogy opcionális.
Istenem, hol tartunk, mint a legtöbb autós műsorban, mindig kiemelik a pohár tartót vagy valami ehhez hasonló f*ságot.Vezetés közben biztos a legfontosabb, hogy cucmizzunk nem?665.-ik szempont lehet a pohártartó meg egyéb zsebek.Vezetés közben oldja meg az ivást bluetooth-al, mint a telót :-DDD.
Természetesen nem a hátsó ülések tartóira gondolok.
Pár hete egy nem túl hosszú úton volt szerencsém egy ismerős néhány hónapos ML Mercijében utazni a jobb 1-en. Azt nem tudom, hogy abban pontosan milyen és mennyi extra volt, de az biztos, hogy ez egy olyan autó amiből az ember nem nagyon akar kiszállni. És amikor már kiszállt, utána még jópárszor eszébe jut, hogy de jó is volt az ML-ben utazni. Más lesz az ember elképzelése az autó fogalmáról.