Gázosan is jön az új Audi A4 Avant
500 kilométerre is képes gázüzemben az Audi A4 Avant
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Gázhajtással is érkezik az Audi A4 Avant 2016 végén. Ez a márka második modellje, amely földgázzal is üzemeltethető.
Az új Audi A4 Avant hazai bemutatóján már túl vagyunk, de a B7 széria természetesen tartogat még újdonságokat. Például a jövőre érkező gázos modellt. Az Audi A4 Avant g-tron alapjául az új 2.0 TFSI motor szolgál. A 170 lóerős turbómotor 270 Nm nyomatéka 1650 1/perc fordulatszámtól rendelkezésre áll. A gázüzemhez alakított motor természetesen nyomásszabályzót is kapott, hogy a tartályokban akár 200 bar csúcsnyomással lévő CNG a motorba már csak 5-10 barral jusson. A négy, henger alakú CNG tartályt egyetlen egységként helyezték el az Avant hátuljában. Ezek a tartályok egyébként szénszál erősítésűek és könnyítettek, az esetleges sérüléseket pedig színváltozással jelzik. A csomagtérméret érdekében pótkerék nincs, az akkumulátor pedig a csomagtartó helyett a motortérbe költözött. Az új erőforrással kevesebb mint 4 kg CNG-t, azaz sűrített földgázt fogyaszt átlagosan 100 kilométeren az A4 Avant, a szén-dioxid kibocsátás pedig kevesebb mint 100 g/km. Az üzemanyagtartály 19 kg gáz tárolására képes, ami több mint 500 kilométeres hatótávra elegendő. Amikor a gázmennyiség 0,6 kg, illetve a gáznyomás 10 bar alá csökken, a vezérlés automatikusan átvált benzinüzemre, ezzel a bi-fuel A4-es további 450 kilométert tud megtenni. Így a teljes hatótáv megközelítőleg azonos egy TDI motoros autóéval. A két betöltőnyílás közös fedél alatt helyezkedik el. Nagyon hidegben benzinnel indul az A4 Avant g-tron, utána amilyen gyorsan a körülmények engedik, átkapcsol a földgáz-üzemmódra. Az új modell, az Audi által fejlesztett e-gas hajtóanyaggal is használható, ami teljesen szén-dioxid-semleges. Az e-gas vízből és szén-dioxidból álló szintetikus metán, amelyet megújuló energia segítségével állítanak elő az erőművekben. Egyébként az Audi működteti a világ első ipari méretű szintetikus gázt gyártó erőművét Werlte-ben, de az e-gas más forrásból is beszerezhető.
Forrás: Audi
B7-es széria? Nem néztek el valamit a szerkesztők. Tudtommal az A4 B7-en már rég túl vagyunk.
A CNG-vel az a fő gond – azon kívül persze, hogy szinte kizárólag fosszilis forrásból jön, azaz rögtön a rabszolgatartás eszközévé válik -, hogy előállításához számottevő mennyiségű energia kell – ugye össze kell sűríteni a metánt, különben egységnyi térfogatban csak olyan kevés metán lenne légköri nyomáson, hogy egy kisteherautó méretű tartály kellene elfogadható hatótávolsághoz. Még összesűrítve is jóval nagyobb tartály kell mint ami egy benzines/gázolajosnak, ráadásul egy nyomásálló tartály ami lényegesen nagyobb biztonsági kockázatú szerkentyű mint pl. egy benyatank.
Persze a nagyjából 30% körüli hatásfokú belsőégésű motorban elégetve ez is csak egy ugyanolyan veszteséggép marad, ami az üzemanyag energiájának jó 2/3-ával az utcát fűti, ezen a földgáz sem tud változtatni.
Személygépjárműben nem paraktikus a tárolási zürök miatt, de a tömegközlekedésben átmenetileg, jobb híján, bizonyos területekre (pl. buszok) alkalmazható lenne. Sok helyen használják is, Magyarországon persze az óriási eszű politikusok miatt alig. Inkább lemennek kutyába a merdzsónak meg éppen kinek és lakott területre, emberek közé koromdízeles szarokat vásárolnak csillióért. Az elmúlt 30 évben minden egyes nagyobb buszvásárlásnál előadták azt a mocskos hazugságot, hogy ezek az új buszok már milyen környezetkímélőek. Eleve aki koromdízel esetén egy mondatban ki merné ejteni a pofáján a környezetkímélő jelzőt úgy, hogy azt a koromdízelre érti azt azonnal a Dunába lövetném.
Debrecenben volt cng kút, a kutya nem használta, ha jól tudom az költözött le Szegedre. Én is addig szemezgettem vele, amíg elvitték. Ritkán húzok el valamit ennyire, de most jól jött 😀
Én is úgy tudtam, hogy finomrészecskét nem bocsájt ki. Kár, hogy Debrecen BKK-ja áttért a metánról a poros, nitrogénoxidos, jóval károsabb dízel buszokra. Akkor sem értettem. Viszont Miskolcon idén már át lesz adva a CNG kút és másik 3 városban is idén lehetséges. Az EU ajánlása alapján legalább 100 kutat kell 2020-ig létrehozni Mo-on.
Miskolcon és Kaposváron a városi tömegközlekedésben még az idén jelentős változások lesznek, jönnek a MAN CNG-üzemű buszflottái.
Szóval ez egy jó lépés lehet a dízelbotrány kapcsán is.
attól tartok igen…..erőre is elég, meg hatótávra is. csak kicsit nagyobbat durran, ha baj van… 😀
A részecskekibocsájtás szempontjából a legjobbak között van – már ami az ilyen primitív felgyújtogatós hülyeségeket illeti – a nitrogénoxidok tekintetében már nem ilyen fényes a helyzet de még mindig jobb mint egy átlagos benzines (az ótvar koromdízeleknél persze sokkal jobb, de hát azoknál szinte minden jobb).
Szívesen olvasnék arról is, hogy milyen hatása van környezeti szempontból a CNG-nek. A városi levegőt legjobban szennyező PMx és NOx tekintetében. Tényleg ez az egyik legtisztább, legjobb?
Erről is lemaradunk, vagy megjelenhetnek újra az illegál csonkok és sűrítők a garázsban, kár érte. Mellesleg az e-gas és a drezdai e-dízel gyár is megérne egy cikket. Ki van találva, működik, mégsem terjesztik… 🙂