70 éves az első sorozatgyártású VW Bogár

Mérföldkő: 70 éve készült el az első VW Bogár

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bár legendás története a harmincas években kezdődött, a Volkswagen Bogár sorozatgyártásának beindítása a napokban volt kereken 70 éve.


Alig múlt el 1945 karácsonya, a nagy munka beindult Wolfsburgban. A Volkswagen Typ 1, azaz Bogár sorozatgyártása ekkor kezdődött el. Persze, az év végi pár munkanapon alig 55 autó lett csak kész, de talán kevesen tudják, hogy már abban az évben beindultak a présgépek. A Németország brit megszállási zónájába tartozó gyár persze a következő hónapokban még több ízben meg kellett küzdjön a nyersanyaghiánnyal, de a háború szörnyűsége után demokratizált Német Szövetségi Köztársaságnak a Bogár jelentette az újrakezdés egyik szimbólumát. Az önálló német autó, amivel a családok útra kelhettek, aztán bejárta az egész világot. A hatvanas évekre a Bogár lett a németek exportslágere, és több országban helyben is gyártották.
Hirdetés


A Bogár őse, a hitleri ötletből született népautó, a KdF-Wagen 1945-ig csak 630 példányban készült. A fejlesztésben az erről közismert Ferdinand Porsche mellett a magyar származású Barényi Béla is részt vett. A modern gyárban alig beinduló személyautó-termelést hamar át kellett állítani hadiüzemre. A szalagról 1940-től több mint 50 ezer katonai célra szánt Kübelwagen gurult le. Wolfsburgot áprilisban foglalták el az amerikaiak, majd a szövetségesek megegyezése értelmében júniusban került a térség, és így a gyár is brit kontroll alá. Kevesen tudnak a Volkswagen kezdetének angol vonatkozásáról, pedig az első nagy megrendelés is a britektől jött, 20 ezer autóra. A Németországban állomásozó angol egészségügyi szolgálat és a hivatalnokok után a lakosság is vehetett VW-t. A termelés 1946/1947-ben havi ezer autó volt, a magánvevők száma az 1948-as valutareform után nőtt meg. A britek állították át a gyárat civil termésre, és kezdetben ők felügyelték a minőségbiztosítást is. Az export 1947 októberében indult el, és 1949-ben került át német irányítás alá a gyár. Az eredeti bogár Wolfsburgban 1974-ig, egy másik német gyárban, Emdenben 1978-ig, legtovább a mexikói Pueblában meg 2003-ig készült, összesen 21 milliót gyártottak belőle. A klasszikust néhány éve modern utódaival is összefotóztuk, illetve részletesen bemutattuk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

5 thoughts on “70 éves az első sorozatgyártású VW Bogár

  • 2017.10.28. at 09:41
    Permalink

    A Bogár kultuszautó lett, divatcikk.. Komolyan mondom, hogy nem értettem és nem értem. Belül szűk, csomagtere szinte nulla. Egy Renault 4-es messze jobb, nagyobb és praktikusabb volt azokban a 60-as években amikor a Bogarat vásárolta boldog-boldogtalan.

  • 2017.10.28. at 09:41
    Permalink

    Még 1 kiss pótlás hogy érdekesebb legyen a téma:
    A VW Bogár története az 1930-as évekre nyúlik vissza, amikor Németország nemzetiszocialista vezetése széles néprétegek számára elérhető népautó gyártását tűzte ki célul. Az autó fejlesztésében jelentős szerepet játszott Ferdinand Porsche, akit a Bogár megteremtőjeként tartanak számon. A Bogár fejlesztése azonban korábbra nyúlik vissza. Barényi Béla már 1925-ben készített részletes terveket, amit azonban a Porsche család hosszú időn keresztül vitatott, mivel ők Ferdinand Porschét tartották az autó konstruktőrének. Barényi csak az 1953-as bírósági ítélet után tudta szerzőségi jogait és ezzel igényeit érvényesíteni. Vitatott és nem véglegesen tisztázott Ganz József szerepe az „Ős Bogár” fejlesztésében. A Ganz első prototípusát a nürnbergi Ardie gyár építette 1930-ban.[1

  • 2017.10.28. at 09:41
    Permalink

    Üdv! Nekem az évszámok nem stimmelnek! (németül Volkswagen Käfer, hivatalos megnevezése Volkswagen Type 1, röviden VW Bogár) német Volkswagen cég illetve cégcsoport által 1938-tól 2003-ig gyártott autómodell, amelyből 2002 júniusáig 21,5 millió darabot értékesítettek.
    Továbbá ami nem stimm nekem hogy a hivatalos enciklopédiában a gyártási év 1951 akkor most melyik az igaz?

  • 2017.10.28. at 09:41
    Permalink

    És ne felejtsük el Hans Ledwinka nevét sem. Ezért fizettek jóvátételt a cseheknek a németek a háború után, mivel Porsche nagyrészt tőle másolta a mechanikát. Ezért is olyan nagy a hasonlóság a korabeli Tatrakkal.

  • 2017.10.28. at 09:41
    Permalink

    Na, ez egy legendás VW, még a nagy vizen túl is az volt. Imádták az amerikaiak, ugyanúgy, mint a T1-et, a Golf I Cabrioletet(Rabbit) és őt is:

    [url]https://www.google.hu/search?q=vw+thing&client=opera&hs=SHL&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwicrL3_mI3KAhVD1SwKHSEuDAQQ_AUIBygB&biw=1152&bih=767[/url]

Vélemény, hozzászólás?