Kisokos: mire figyeljünk az akkunál télen?
Akkumulátor: tanácsok a téli, hideg időszakra
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Január elején már volt egy hideghullám, most ismét jelentős lehűlés érkezik. Érdemes az akkumulátort ellenőrizni és karbantartani. Mutatjuk, mire kell odafigyelni.
Január elején végigvonult hazánkon az első hideghullám, akkor néhány napig volt csak fagy. Az Időkép jelenlegi hosszútávú előrejelzése szerint hetekig fagyhat éjszaka, és nappal is csak néhány fokkal emelkedhet fagypont fölé a hőmérséklet. Ezen időszak nem csak ránk emberekre és az élővilágra hat, hanem a technikára is. A hosszú fagyok miatt olyan meghibásodások is előjöhetnek az autóknál, amellyel az év többi részében kevésbé találkozunk. Télen a legnagyobb mumus az akkumulátor tud lenni. Összeszedtünk néhány okosságot és hasznos tippet, hogy mire érdemes odafigyelni a téli időszakban az akkuval kapcsolatban.
Ismerjük a múltját. Jó, ha tudjuk, hogy hány éves az akkumulátor, és az élete során adódtak-e problémák vele. Ha újként vásároltuk az autót, akkor könnyű számon tartani az éveket, a csere idejét pedig érdemes felírni, vagy a számla másolatát berakni a szervizfüzetbe/kesztyűtartóba, hogy tudjuk, mikor volt cserélve. Amiatt is előnyös a számla, mert tudjuk, hogy milyen típusúnak kell benne lenni. Ez csak azért lehet érdekes, mert volt nem egy olyan eset, hogy valamelyik szervizben az akkumulátort is kicserélték, természetesen egy rosszabb és gagyibb minőségűre.
Gondoljuk át, hogy volt-e kitéve bármiféle olyan hatásnak, ami káros lehet rá, és ezáltal rövidíti az élettartamát. Ilyen lehet például, ha utcán parkolunk. Ekkor télen lényegesen nagyobb hidegnek, nyáron pedig nagyobb forróságnak van kitéve, ami több éves távlatot nézve káros hatásnak bizonyul. Amennyiben korábban már lemerült, akkor milyen szinten történt ez meg, mennyi ideig volt ebben az állapotban, hány alkalommal történt ilyen eset. Milyen sűrűn használjuk az autót? Ha csak két-három hetente hozzuk elő és csak rövid távokat megyünk, akkor ez szintén hátrányosan érinti az élettartamot.
Először érdemes odafigyelni arra, hogy a hideg reggeleken van-e a különbség a korábbi enyhe időben megszokott induláshoz képest. Ha nehezebben röffen be a motor, akkor már kezdhetünk gyanakodni. Az akkumulátor, de akár az áramellátó-rendszer vagy annak valamelyik része is ludas lehet benne. Bármiféle tünet esetén érdemes minél hamarabb bejelentkezni egy általános vagy kifejezetten akkumulátorokkal foglalkozó szervizbe, ahol át tudják vizsgálni, és meg tudják mérni a szükséges értékeket. Emberi szokás a halogatás, viszont jó ezeken minél hamarabb túlesni, ugyanis lehetséges, hogy pont azon a plusz egy-két napon fog múlni, hogy az egyik reggel el tudunk-e indulni vagy sem.
Ha lemerült az akksi, és esélytelen, hogy beindítsuk a motort, akkor a leggyorsabb módszer a bikázás. Ekkor megfelelő kábelre és egy plusz autóra van szükség. Előnyös, ha az akkumulátor könnyen hozzáférhető, azaz ha elöl van elhelyezve, de a legtöbb "hátsó akkus" autónál van bikapont elöl. Ne orral álljunk be a garázsba. Főként akkor, ha automata váltónk van, mert ilyenkor még nehezebb dolgunk van. A művelet elvégzéséről már többször is írtunk, ezt most külön nem részletezzük, ide kattintva elolvasható, hogy mit, milyen sorrendben kell kötögetni.
Ha sikerült életre kelteni a technikát, akkor bikázás után érdemes hosszabb távot megtenni, hogy teljesen fel tudjon töltődni az akkumulátor, egyéb esetben otthon töltsük fel. Ha van a közelben konnektor, akkor akár a helyén is hagyhatjuk. Amennyiben ki kell venni, akkor figyeljünk a központi zárra, mert nem várt dolgokat tapasztalhatunk. Emiatt a kulcsot soha ne hagyjuk az autóban, mert könnyen kizárhat minket a saját járgányunk. Vannak esetek, amikor a töltés már nem elegendő, ilyenkor ajánlott új akkumulátort vásárolni.
Ha új akku kell, figyeljünk arra, hogy méreteiben mindenképpen megegyezzen az autóban lévővel, ugyanis a helyeket nagyon passzentosra méretezik. Lehet, hogy csak egy-két centi eltérés van, ami már bőven elég ahhoz, hogy ne tudjuk a helyére tenni. Emellett a saru mérete és polaritásának helyzete is fontos szempont. Autóknál (jellemzően) 12V-os akkumulátorokat használnak. A tárolókapacitás (Ah) lehet némileg nagyobb, mint az eredeti, de jelentősen ezt sem érdemes átlépni. A mai start/stop rendszerrel szerelt autóknál pedig figyeljünk, hogy AGM jelölésű legyen az akkumulátor. A vásárlással kapcsolatban további hasznos információkkal egy korábbi cikkünk is szolgál, érdemes áttanulmányozni, mielőtt fizetünk.
Kicsit túl van ez lihegve. A szervíz a legutóbb – nyilván jóhiszemű tévedésből – egy számmal kisebb akkut helyezett az autóba (Skoda 1Z, 1.9 PDTDI, 74 helyett 54 Ah). Az akku 5 évig bírta zokszó nélkül. Nyilván a generátornak nem tett jót, de semmi nem utalt arra, hogy nem a bele való lenne benne, fedél alatt lakik, nem néztem. Aztán tavaly télen adta meg magát, akkor derült ki, hogy kisebb volt benne, csere, pöcc – röff.
“Ha nehezebben indul a kocsi télen, mint nyáron – fussunk gyorsan szerelőhöz”!
Hát persze, hogy nehezebben indul. – Az akkumulátorok a szakirodalom szerint +20 C-nál
tudják leadni a 100%-os teljesítményt. Minden egyes fok lehűlés 1% teljesítmény csökkenést okoz.
Tehát -20-nál az aksi 60 (!) -ot tud teljesíteni akkor is, ha tökéletes!
Kétszer izzítani, kuplungot kinyomni és annak menni kell! – Üdv.
Ha P fokozatban hagyta a váltót (előírás szerint) akkor tényleg nem lehet kitolni. Mi már jártunk így, egy ügyes szerelő kellett, aki alámászva ki tudta valahogy kézzel “akasztani” a váltót. Szerintem amúgy nem a tologatásra gondolt, hanem arra, hogy elég nehéz lesz egy 5 méter+ bikakábelt keríteni.
Szerinted hétköznapi ember mikor tart otthon bikázó készüléket??? Kicsit egyszerűbb szerezni egy kábelt valahonnan.
Az indítóáram nem egyenesen arányos a “tárolókapacitással”. Van olyan 45 Ah-s akku, aminek magasabb az indítóárama egy 65 Ah-s akkunál. Alapvetően szerintem is jó a túlméretezett akksi, de nem feltétlenül biztosít nagyobb indítóáramot, tehát ez utóbbira érdemes inkább figyelni, főleg dízelek esetén. Másrészt hogy egy adott autó mennyire használja ki az akku kapacitását azt egy laikus tulaj aligha tudja megítélni. Ehhez komolyabb mérésekre van szükség. Elképzelhető hogy az adott típus eleve túlméretezett akkuval rendelkezik, ilyenkor teljesen felesleges még nagyobbat vásárolni. Viszont ha valakinek túl gyakran megy tönkre (2-3 évente), és elektromos szempontból rendben van az autó, akkor érdemes nagyobb akkumulátorban gondolkodni.
“A tárolókapacitás (Ah) lehet némileg nagyobb, mint az eredeti, de jelentősen ezt sem érdemes átlépni.”
Szerintem igenis érdemes a lehető legnagyobbat venni bele, ami még elfér.
Indoklás: egy 65 Ah-s akksi 5-10 évesen sokkal könnyebben izzadja ki magából a szükséges indítóáramot, mint egy 45 Ah-s. Persze az autógyártó inkább a kisebbet teszi be, mert olcsóbb picit és jobb fogyasztást tud vele behazudni.
“Fontos, hogy legyen megfelelő kábelünk, és olyan autóval próbáljuk meg, amelynek a sajátunkban lévőhöz hasonló kapacitású az akkuja”
Szerintem nem fontos. Ha kisebb a segítő akksi, jó eséllyel akkor is bírni fogja járó generátornál és egy megfelelően combos (vagy több darab cingár) bikakábellel.
Ha nagyobb a segítő akksi, akkor meg amúgy is.
“Megsúgok valamit. Bikázóról hallottál már? Mindkettőt helyettesíti, és 2016-ban a leginkább ajánlható megoldás kellene hogy legyen, már ha tudnál róla, hogy létezik. ”
A 75.000 Ft-os bikázóra gondolsz, ami szintén tartalmaz egy megöregedő akkut? Drága, öregszik, van önkisülése, nehéz, stb. TC szerint csak a nepperknek éri meg tartani egyet. Egyetértek a szerzővel: sokkal egyszerűbb keríteni egy másik autót.
“Mert az automatát kitolni nehezebb, ugye?”
Pl: Jaguar féle elsüllyedő “sebességváltó korong” esetén.
Hétvégi Picassomnál viszonylag egyszerű dolog az akku kivétele, mert a fenekem alatt van, ergo az utastérben túl sok kosz nem éri, csak előre kell dönteni a fotelt, gyorscsatlakozót oldani és kész is. Télen-nyáron 3 havonta kap egy éjszakát a CTEK-töltővel, 2009 decemberi Bosch S4 akku tökéletes a mai napig. Ha sokáig nem megyek vele, akkor kikapom az autóból és a lakásban pihen télen 2 hétig is akár. Egyedül az autómata ajtózárást felejti el, semmi mást (bár túl sok amúgy sincs benne). A gyárival anno nem foglalkoztam semmit, ezt is csak töltögetni szoktam.
Ez sem biztos. A H Astrámnál pl. csak a pillanatnyi fogyit és a napi km-t felejtette el, mást nem. Egy Civicnél meg az ablakokat kellett csak újra tanítani.
Valószínűleg függ az időtartamtól is…
Helyesebb lett volna azt írnod: ha hozzáér valamihez, azt neki kel elkárolnia.
Ha biztos kezű, akkor technikailag tökmindegy, melyik sarut tesszük fel.
A modern kocsiknál nem szakadhat meg az áramkör,mert akkor újra kell “hangolni”a távajtónyitó slusszkulcsot,a be-épített autórádiót újra kell kódolni,és még sok elekro-biszbasz lelkiegyensúlya felborulhat.
Ezért -akkucserénél- a bika-kábellel biztosítani kell a régi csatlakozását az új rögzítéséig!
Bikázás helyett esetleg még jobb lenne nem megvárni a -10 fokot és a tél elején, vagy a hideg beköszönte előtt bevinni egy éjszakára és feltölteni, nem kell rögtön szaladni és tizenezreket kiadni egy újért. Sokszor ez is elég szokott lenni, ha nem 6-8 éves akkuról van szó.
Jó hülye volt a boltos, oda se menj többet. Mindig a pozitívot tesszük fel először, mivel ekkor a negatív még nincs rákörve, akkor se fog szikrázni a villáskulcs, ha sikerül a meghúzáskor egy testponthoz nyomni, ezután feltehető a negatív is, aminél szintén nem fog szikrázni a kulcs, ha negatív testponthoz nyomjuk meghúzás közben. Amióta akksi létezik, ez az egyik legfontosabb szabály, ez a barom meg nem ismeri….
“Ha lemerült az akksi, és esélytelen, hogy beindítsuk a motort, akkor a leggyorsabb módszer a bikázás. Ekkor megfelelő kábelre és egy plusz autóra van szükség.” Megsúgok valamit. Bikázóról hallottál már? Mindkettőt helyettesíti, és 2016-ban a leginkább ajánlható megoldás kellene hogy legyen, már ha tudnál róla, hogy létezik.
“Ne orral álljunk be a garázsba. Főként akkor, ha automata váltónk van, mert ilyenkor még nehezebb dolgunk van.” Mert az automatát kitolni nehezebb, ugye? Mit akarsz az automatával, ha nem indul a kocsi? Mindegy, milyen váltód van. A másik autóval se lehet kihúzni a garázsból a kocsit, ugye? Téged hogy engednek autós cikket írni?
Jó cikk!
Akkucseréről kérdeztem szakboltost, milyen sorrendben kell a sarukat feltenni. Azt mondta, mindegy, csak gyorsan, lehetőleg ne szikrázzon, akkor nem lesz baja semminek – de inkább velük cseréltettem.