Kölcsönadnád az autódat bárkinek? Egy felmérés szerint ez a jövő
Felejtős a féltett saját autó, ismerkedhetünk az autózásra váltott bérlettel
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Vajon mihez hasonlít jobban az autó, egy fogkeféhez vagy egy könyvhöz? A kölcsönadási hajlandóság vizsgálata voltaképp ezt nézte.
Hazánkból nézve szinte hihetetlen a car sharing, azaz autómegosztás szolgáltatásban komoly jövőt látó Ford megrendelésére készített (de teljesen függetlennek mondott), pontosan az autómegosztás hajlandóságát vizsgáló felmérés eredménye. A megkérdezett több mint tízezer francia, német, olasz, spanyol és brit válaszadó 55 százaléka szívesen megosztaná autóját, természetesen ellenszolgáltatás fejében, azaz pénzért. Bár nem ismerjük pontosan a kérdőív szövegét, de itthonról nézve meglehetősen hihetetlen az autómegosztási hajlandóság magas aránya. Biztos, hogy itthon a kelleténél nagyobb a tulajdon- és használati joghoz való ragaszkodást, de ennek történelmi okai vannak: sokáig hiába vágytunk jó autókra, leginkább csak a KGST piacáról, hosszas várakozással mazsolázhattunk. Így aztán ma a saját autó akkor is féltett kincs, ha tizenéves - itthon jellemzően vastagon az.
A modern gondolkozású emberek azonban nem akarnak azért fizetni, amit éppen nem használnak. Ez a vélekedés is teljesen érthető, így aztán nem is annyira meglepő, hogy a megkérdezett 10 016 válaszadó nem csak autóját osztaná meg (már említetten 55 százalékban), hanem a teljes halmaz 44 százaléka ugyanezt az otthonával, 33 százaléka pedig a mobiltelefonjával is megtenné. Talán kakukktojás, hogy az emberek 17 százaléka akár még a kutyáját is megosztaná. Utazás, vagy a hajnali kötelező séta idejére nyilván nagyon szívesen.
A megkérdezettek zöme nem csak utasok számára osztaná meg autóját, többségük (az autójukat megosztók 78 százaléka) másoknak is megengedné, hogy vezessék az autóját, ugyanennyien a csomagszállítást is engedélyeznék. 76 százalékuk szívesen használna telekocsi-szolgáltatásokat, 73 százalékukat pedig a parkolóhely-megosztás, illetve 72 százalékukat az autómegosztás is érdekelné. “Az autóktól kezdve a zenén át egészen a nyaralásokig az emberek egyre több területen készek elfogadni a megosztást és az ezzel kapcsolatos szolgáltatásokat. Okostelefonunk segítségével gyorsan és könnyen kölcsönkérhetjük valaki más dizájner-cipőjét, fűnyíróját, vagy megszervezhetjük, hogy mi sétáltatjuk meg a kutyáját” mondta el Will Farrelly, a Ford Intelligens Mobilitás felhasználói élményért felelős fejlesztője. „A mobilitás szerves részévé váló megosztás (legyen szó akár autómegosztásról, telekocsiról, csomagszállításról vagy bármi másról) rugalmas megoldást kínál, méghozzá sokkal takarékosabb formában, ráadásul a közlekedés zsúfoltságát is csökkenti.”
A felmérés eredménye szerint a spanyolok hajlanak leginkább arra, hogy pénzért cserébe megosszák autójukat (61 százalék). Utánuk az olaszok következnek a sorban (58 százalék), majd a franciák (56 százalék), a britek (50 százalék) és a németek (48 százalék). A franciák 87 százaléka érez kedvet ahhoz, hogy utasokat vegyen fel autójába, míg az olaszoknál ez az arány 86 százalék, a németeknél 82 százalék, a spanyoloknál 80 százalék, a briteknél pedig 58 százalék.
A megosztást leginkább a fiatalok és a férfiak találják jó megoldásnak: a férfiak 61 százaléka kész arra, hogy járművével részese legyen egy autómegosztó szolgáltatásnak, míg a nőknél ez arány 49 százalék. Ugyanakkor a 25-34 éves korosztályban a férfiak és a nők 68 százaléka nyitott erre az ötletre.
Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban már többféle autómegosztási rendszer is működik. Csak a Ford Carsharding rendszere 176 állomással és 3600 autóval működik. Hazánkban is létezik már ilyen rendszer. Nem csak olyan, ahonnan bérelni tudok, hanem olyan is, ahol saját autómat is bérbe adhatom. Utóbbi engem nem túlzottan győzött meg: 2005-ös Toyota Priusomat kilométerenkénti 21 forintért adhatnám bérbe, miközben a potenciális bérlő viszont napi 20 eurót (~6300 Ft) fizetne érte. Számomra a fogkeféhez hasonlóan személyes tárgy az autó, nem adnám kölcsön úgy, mint egy könyvet. Az ugyanakkor már szimpatikusabb ajánlat, hogy rövid távú bérlőként akár egyszerre több kategóriájú autóra válthatok bérletet.
Ahogy elképzelem menőmanót egy 0,9-es Twingo-ban…:-DDDD
A gyerekeit, feleségét/barátnőjét is megosztaná 🙂 ? Értem én, hogy modern világ, de ekkora marhaságot még nem hallottam? Mosta akkor számoljunk utána: Mondjuk napi 10.000 Ft-ért bérbe adom (vagy még annyiért se), a bérlő meghúzza az oldalát/nekikoccantja a bevásárlókocsit/stb. ! Ezek kijavítása bőven túlmutat a napi bevételen, nem? Az autó értékcsökkenéséről nem is beszélve. Tudom ezek akkor is előfordulhatnak ha én vezetem, de akkor maximum magamra vagyok mérges, nem egy vadidegenre. A legtöbb nálunk kéziváltós, abban van kuplung, váltó, dízelekben lendkerék, turbó, stb., ezek élettartama legnagyobb részben a vezetési stílustól függ. Ha sokan vezetik garantálom, hogy ezek élettartama 50-60% körülire csökken. Számoljuk ki valóban megéri? Biztos van aki ellenkezőjét gondolja (tiszteletben is tartom), de az én autóm inkább álljon a parkolóban (annak minden veszélyével), felesleges kockázatnak, elhasználódásnak nem tenném ki ilyen megosztós használattal!
“A modern gondolkozású emberek azonban nem akarnak azért fizetni, amit éppen nem használnak.”
ebben semmi mondern nincs, ez szimpla hülyeség. van rá bármilyen, racionális és obejktív magyarázat arra, hogy ez mégis miben modern? semmi. ez szimplán egy más féle gondolkodás— ez sharing vacak is túl lesz tolva a jövőben, azt már látom, már a s@4ros gatyát is lehet majd bérelni. azt mondom, hogy olyan emberek gondolkodnak így, akik szimpla tárgynak tekintik az autót.
ezeknek már itthon is rég van lehetőség, most nem tudom a nevét, de van ilyen autómegosztós bohóckodás és akkor még nem beszéltünk a kölcsönzőkről.
elég sokat költöttem a gépre, vigyázok is rá, biztos, h senki kezébe nem adom és nem az ilyen kgsts butaság miatt, hanem mert finom műszer, hülyék kezébe nem való és sokan vannak így és sokan vannak úgy is, h csak eljutni kell a-b-be, olyankor csak a muszájt költik rá és tőlem meg is oszthatják, de ne mondjuk már erre, h mondern, mert ebbe semmi modern nincs, csak más felhasználási terület.
és akkor még csak ott tartok, h bizonyos dolgokra figyelni kell jobban a gépnél, azt meg már nem is ecsetelem, h sokkal nagyobb így az esély a balesetre is, h valami nyomi “kéri” el.
Nem genyosagbol,de megneznem hanyan akarnanak jelentkezni az en kis madarkamra 🙂
Egyebkent nem.
Én sem adnám oda, szerintem jobban leamortizálnák az autót, mint amennyit keresnék vele. Itthon évekig dolgozunk egy jobb járgányért, de nem azért, hogy más elhasználja. Nyugaton lehet, hogy működik, itt nem fog.
Maradi vagyok (ezek szerint), mert én nem…