Mindennapi csapatásunk add meg nekünk!
40 éves a Volkswagen Golf GTI
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szinte új időszámítást indított a Golf, minden mai ferdehátút hozzá hasonlítunk, és erre még tudott lapot húzni! Kultuszt, új életstílust hozott az idén 40-et ünneplő GTI.
1976-ban jelent meg az első Golf GTI, a fejlesztések viszont nem egészen úgy zajlottak, ahogy azt gondolnánk. Nem voltak tervek, álmok a Volkswagen vezetőinek fejében, a Golf sikereivel voltak elfoglalva. Így fordulhatott elő, hogy Alfonz Löwenberg, a Volkswagen egyik akkori mérnöke összeszedett egy kisebb csapatot, hogy készítsenek valami különlegeset a Golfból. Olyan autót képzeltek el, amit élvezet vezetni, de közben megmarad a napi használhatósága is, ezért nem akartak túlságosan elrugaszkodni a földtől. A titokban verbuvált társaság munkaidőn kívül reszelgette az akkor még Sport Golf-ként emlegetett projektet, melynek végeredményét 1975-ben a vezetőség elé tolták. Rávetődtek a témára és egy évvel később GTI néven piacra dobták a kihegyezett Golfot.
Egyes források szerint az első prototípusuk még a Sciroccóból épült az Audi 80-as 1.6-os injektoros motorjával és versenyfutóművel, de azt túl durvának gondolták a sorozatgyártáshoz, ezért meg sem mutatták a vezetőségnek. Az ötletek egy részét inkább átültették a Golfba, például az Auditól származó motort, innen jött a rövidítés is: Gran Turismo Injection. 110 lóerőre volt képes, akkori mércével ez elég soknak számított. Főleg, hogy a GTI üres tömege csupán 810 kilogramm volt.
A százas sprintet így 9 másodperc alatt futotta, kora leggyorsabb Volkswagenjének számított.
Feszesebbre húzták a futóművét, állítottak a kormányzáson, ezektől a kocsi sokkal kezesebb lett, fürgén kanyarodott, a sofőr pedig mindent pontosan érzett a kormányon. 6100-as fordulaton adta a csúcsteljesítményt a motor. Üvöltött, de csak gyűrte maga alá az aszfaltot. 1983-ban frissítés gyanánt 1.8-as motort kapott hasonló teljesítménnyel.Mindehhez kellett egy stílus is. Szolidan bekeretezték pirossal a hűtőrácsot, kis GTI emblémákat kapott, illetve néhány fekete matricát. A legkomolyabb külső változtatás az első spoiler, de az is egy finomabb darab, és a nagyobb leszorító erőt szolgálja. Bent sem vitték túlzásba: kockás üléshuzatot kapott, sportkormányt és golflabdára hasonlító váltógombot. Ezek mind olyan részletek, amikért külön is rajongani lehet, és a GTI fanatikusok vagyonokat képesek elkölteni, hogy beszerezzenek jó állapotú darabokat. A kezdeti jellegzetességek mindegyikét továbbvitték a következő hat generáció GTI modelljeibe. Persze a technika egyre jobban változott, csak a stílus és az eszme maradt a régi. A sportos autókért rajongó britek is rettentően várták a Golf GTI-t, de hozzájuk csak 1979-ben jutottak el a jobbkormányos példányok. Amerikának egészen 1983-ig kellett várnia, hogy a Rabbit néven futó Golfból megkapja a GTI-t. Ugyanebben az évben Európában a Pirelli jóvoltából érkezett limitált kiadású sorozat színezett ablakokkal, dupla első lámpákkal és a P betűs lukakkal ellátott felnikkel. Utóbbit itthon szinte lehetetlen beszerezni, még a német használtautós oldalakon is csak ritkán lehet összefutni vele, akkor is elég komoly összeget kérnek érte. GTI-t már lehet találni itthon is, de a Használtautó.hu oldalon azért ritkábban bukkan fel, mint a sima Golfok, a legtöbb „titokban” cserél gazdát. A következő generációkból akad, de kettesből is vadászni kell az élhetőbb darabokra.
Napjainkban már a hetedik generációnál tart a Golf GTI, a stílus és az eszme a mai napig töretlen, a technika viszont nagyon sokat fejlődött. A kettest kezdetben ugyanazzal az 1.8-assal szerelték, amivel az egyes kifutott, később ugyanekkora, de 16 szelepes motorral és 2,0 literessel is készült, maximum 139 lóerővel. Minden idők legjobb hot hatch-jeként emlegetik, a Volkswagen rajongók mekkájánál, a Wörth-i tónál még szobrot is emeltek neki. A hármas nagyot nőtt, de a lényeg maradt, 150 lóerős volt a legerősebb verzió, de V6-os motorral is készült egy széria. A négyesnél érkezett a turbós korszak, a motor 1.8-as volt 150 lóval, később 180-ra is felhúzták. Az ötösben újra kétliteres lett a motor, de turbóval közel 200 lóerőt tud, ugyanakkor a Volkswagen sikeres DSG duplakuplungos automata váltóját is megkapta. A hatost mondhatjuk erős faceliftnek, de a motorja is erősebb, 211 lóerőre képes. Jelenlegi hetedik generációja pedig 220 lóerős 2,0 literes motorral szerelt a GTI, pont kétszer annyit tud, mint az első. A kultusz töretlen, és eléggé úgy tűnik, hogy amire a kis csapat a szabadidejét szánta, az örökké fog tartani.
Hát hogy az Alfasud Ti szép volt, azt hagyjuk, inkább az Alfasud Sprint, de hátulról az is otromba.
A Golf olyan volt régen is, mint most is, nem az extravagáns külsővel hódított, hanem az egységes, a szemet nem izgató, sokkal inkább nyugtató – tehát harmonikus – formáival. Erre szokták mondani, hogy egyszerű, de nagyszerű.
Bezike, irdatlanul buta vagy:)
Az “übermensch” szó az általad felszopott germánok találmánya, a magasabb rendű emberi fajt jelenti. [b]Az angolban nincs is erre utaló szó!!![/b] Miről beszélünk?
Az amerikaiak nem érzik magukat felsőbbrendűnek, ők inkább lazák. A németek, franciák, britek(Sznobéria) viszont annál inkább. Abban igazad van, hogy az óriási motorok valóban Amerika nagyságát hivatottak demonstrálni, de könyögöm: mekkora távolságok vannak ott és mennyi a benzin??? Na, ugye… Ha te ott élnél, biztos nem jutna eszedbe egy 1000-es 3-hengeres Octaviával járni(venni se tudnál), csak a fotelből imádod a tutit megmondani. Mi meg jókat röhögünk rajtad:)
Megsúgom: az ausztrálok is imádják/imádták a nagyköbcentis hodályokat. Vajon miért, Bezi?:)
Ha van egy csepp eszed(nincs), akkor nem kívánod, hogy New Yorkot természeti katasztrófa érje, mert borzasztó rosszul járna akkor az egész világ. Kínának, Japánnak és Németországnak is kijutott ezekből mostanában. Ez olyan, mintha emberek halálát kívánnád. [b]Totálisan hibbant vagy és primitív!?[/b]
Ha meg a környezet szétk*rásáról van szó, abban Európa sem marad le nagyon a koromdízelekkel, amik miatt a világ többi része(nem csak Amerika) rajtunk nevet. És minő véletlen, “elhízott sertés” is jócskán akad Európában is:)
1993-ban volt szerencsém vezetni Golf I GTi-t és Mitsubishi kocka Colt 1.6 Turbót.A Colt egy állat volt,közútra hülye gyerekek kezébe nem való,a Golf egy gyors,de kezes autó volt és a Coltnak a belseje ronda volt,semmi sportosság.Mind a kettő kéne most is.
Nekem tetszik ez a Golf, nagyon szépen meg lett csinálva, még a 2-es is, a többi nekem már nem annyira… de azért nem mondanám, hogy kategória teremtő, amiket elmondtatok azok mellett ott volt még a Fiat 127 (1973) meg a Honda Civic (1972), de a Toyota Corolla (1966) is, de ha jobban utána néznék biztos lenne még több Hatchback is!
hagyjuk már ezt a magas lót. azért mert az elhízott sertések csak egy disznóól méretű autókban fértek el, ami totálisan szétqrta a a környezetüket, az nem jelenti azt, hogy ők az übermencs. majd ha nújorkot is elviszi valamelyik hurikán meg sehol sem lesz víz, akkor talán elgondolkodnak, hogy kisebb pofával kellene járni. egybként egy F150-hez képest meg játék autók a muszli autóid is. ésszel kellene élni, nem a lábad között lévő szervvel gondolkozni.
nagy szerencséjük, h ott van musk. akkor majd mit mondasz, amikor model 3-as méretű elektromos autók fognak rohangálni amiba mindenhol? 😀 ők is átváltoznak panelprolivá…vagy inkább, a nyakukon lévő barázdált labdát kezdik el használni…
ha szigoruan vesszuk, az elso hothatch az autobianchi a112 abarth volt 1971ben, utana a simca 1100ti és a renault 5 alpine is megelozte a golf gti-t, ettol fuggetlenul nem rossz gepezet ez sem, csak messze van a kategoriateremtestol
Az a 15 loero az pontosan 5, de jogos, nehezebb es nagyobb is volt, az elsoseget attol meg nem veszi el.
Bela, tudsz olvasni?
“Rövid időn belül a legtöbb gyártó elkészült a maga saját ferdehátújával, de a Golf sikereit még a mai napig sem tudták lerombolni.”
Kategoriateremtesrol van szo, a Golf abban nem az elso, de meg csak a top 3-ban sincs. 🙂
…és azt se felejtsük el hogy a Golt GTI könnyebb volt és 15 lóerővel erősebb mint az Alfasud TI ami 20%-al jobb lóerő/súly arány és az már abban az időben egy másik kávéház, de inkább egy másik galaxis volt.
ki beszél itt a ferdehátuakról? GTI!!!
Néhány száz darab nem teremt kategóriát. Ezt pedig nem csak az újságírók tudják, hanem mindenki, rajtad kívül 😛
A lényeges különbség, a pénzért eladott darabok száma, ettől lesz kategória.
A maga módján nem rossz autó, de nagyon túl van misztifikálva.
A régebbi időkben is sokat “csatáztam” velük, de általában alul maradtak.
Arról ne is beszéljünk, hogy volt olyan GTI változat a hármasból ami a GTI név megcsúfolása volt és a VW abszolút dilettantizmusát bizonyította.
Az első TSI motorokkal és a DSG váltóval meg eléggé mellényúltak, hiszen csak a felkészültségük és a szakmai tudásuk hiányzott ahhoz, hogy jól meg tudják csinálni. A többi meg volt.
Hiába a német mérnökök az egyik reklám szerint angyalok, mert annyira a csúcson vannak. :DDD
A Golf is csak sokadik volt a ferdehatuak piacan, egyaltalan nem a VW teremtette ezt a szegmenst, csak ok adtak el a legtobbet.
Az Alfasud es a 127 is elobb volt mint a G1 3-4 evvel, de ott van a Honda Civic, tobb Datsun is, AMC Gremlin, Renault R16, Subaru Rex.
Unalmas mar ez a Golf az elso es uristen mit teremtett felfogas, semmit sem teremtett!