Lusta, de szerethető családtag – Fiat Tipo teszt

Fiat Tipo 1.4 16V Opening Edition teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rég járt nálunk Fiat tesztautó, ezért nagy lelkesedéssel vártuk, mit nyújt majd az új Tipo. Az alapmotornak számító 1.4-essel próbáltuk.


Régi ismerős. A Tipo név nem újdonság, hiszen a Fiat már korábban keményen letette vele névjegyét az autóiparban. Több ilyen nevű modellje is volt a történelem során, a legismertebb azonban az 1989-es Év Autója. Az olaszok Golfjaként ismert legenda hihetetlen kényelmes belterével és korát megelőző felszereltségével csábította a potenciális vevőket. Mégis felmerült a kérdés, hogy jó ötlet volt-e a Tipo nevet visszahozni a köztudatba, hisz az egykori modell hatalmas benzines motorpalettájával nem volt mindenki megelégedve, ráadásul sokakban hagyott szálkákat a megbízhatatlan konstrukció. Ezzel szemben a dízelek a világból kivittek az egykori tulajok szerint. Sőt, nem csak erről, de élményekről is szívesen számoltak be nekem. Ne legyen bennünk kétely a névválasztást illetően: igen, jó döntés volt! Az emberek szívesen emlékeznek rá vissza, szerették a régi Tipot és bizony sikertermék is volt a maga idejében. Az persze más kérdés, hogy a 2016-os Tiponak van-e bármi köze is a régi modellhez, de erről majd egy külön cikkben. Abban lehet igazság, hogy részint az egykori Tipo-tulajokat kívánja megcélozni a Fiat, hiszen az Év Autója Tipóba gyerekszemmel beleszerető korosztálynak pont most lehet szüksége egy tágas családi szedánra.
Olasz elegancia. Mert a Tipo bizony eszméletlen tágas. Sőt, nemcsak tágas, de mutatós is. Sokan utánafordulnak a finom vonalaknak. Ez az elegancia azonban eltűnik, amikor kinyitjuk az ajtókat. No, a beltérrel nincs baj, hiszen látszik, hogy minden vonalat profi kezek rajzoltak. Azonban a tesztalanyban is található elég nagy felületű, kemény műanyag ajtóborítás már zavaróbb a szemnek, főleg úgy, hogy tudjuk – a Tipo nem Dacia-ellenfél, hanem Renault Fluence és Citroën C-Elysée, Peugeot 301 versenytárs szeretne lenni. A Skoda Rapidot se mondanám konkurensnek, árban bőven a Tipo felett van. Hiába a hibátlanságra törekvő, de a lelket egyre inkább maga mögött hagyó VW-konszernes filozófia, a Rapid sokkal kisebb méreteket hoz. A Tipoban ott van még az olasz mérnökök lelke és autószeretete, és ez érződik is rajta.
Még most sem Tom. A SsangYong XLV nemzetközi menetpróbáján meggyűlt a bajunk a TomTom navigációjával. Nem egyszer eltévedtünk miatta, mert lassú és átláthatatlan volt. Akkor azt hittük, hogy csak a koreaiakat verték át ezzel a borzasztó rendszerrel, de kiderült, hogy ez egyszerűen ilyen és kész. Az olasz szedán 5 colos színes kijelzőjén köszönt vissza a drága TomTom logó, és ugyanúgy beküldött volna egy behajtani tilos táblán és ugyanúgy várni kellett a körforgalmakban, hogy megtudjuk, melyik kijárat a megfelelő. Mozgatni nem lehet a térképet, távolítani viszont szintén nem tudunk, hogy ellenőrizzük, jó irányba tart-e a navi, vagy csak egyszerűen megtudjuk a város nevét, amin átmegyünk.
Városi használatra. Hogy a műszerfalnál maradjunk, a navigációval ellentétben a CITY gomb már az első méterektől nagyon szívembe lopózott. Ahogy neve is mutatja, városi használatnál van igazán haszna, megnyomásával kissé könnyít az elektromos szervón, így még könnyebben manőverezhetünk egy-egy parkolásnál vagy egyéb belvárosban adódó helyzetnél. Rögtön mellette a csomagtér nyitógombja van – ami egyébként a kulcsról is felpattintható kétszeri megnyomással. Utóbbi szintén nagy segítség, ha esetleg tele van a kezünk, és nem akarunk a csomagtérajtó nyitásával is bíbelődni.
Nagyon lusta. Direkt az 1.4-es 95 lóerős alapmotorra voltunk kíváncsiak, hiszen a vevőknek vélhetően ez, a bázisverzió lesz a kedvence. Az „alapság”érződik is rajta, hiszen a régi Tipo 1.6-os benzinese a maga 75 lóerejével tempósabb autózást kínál még ma is. Hátba verni semmiképp nem tud, de sajnos a dinamikus közlekedésért is küzdeni kell. Persze ennek az alapmotornak pont a megfizethetőség és a fenntarthatóság lenne a célja, de mit ér az egész, ha ezzel szemben a lustaság torkossággal párosul. A rövid fokozatkiosztáson a kézi váltó 6. sebessége próbál segíteni, így autópályán 130-nál 3500-at forog a főtengely percenként. Arról is jelzést is kapunk, hogy mikor lenne optimális a sebességváltás, tehát odafigyel a gazdaságosságra, azonban még így is sokat fogyaszt. Bár a komputer 5,5 literes, többnyire városon kívül adódott átlagot mutatott, a valóság 7,6 liter volt, ami azért nagy differencia. A mindössze 45 literes tartály tehát viszonylag gyorsan kiürül. Ezt a teszt kétszeri tankolása is igazolta sajnos.
Nagyot torpan. A hajtáslánc furcsa, hosszútávon zavaró jelensége, hogy egyesben kigyorsításkor torpan egy nagyot, ha gyorsan váltunk vagy átnyomjuk ezen a "lyukon", újra megjön a nyomaték. Ez a torpanás azonban pont ott van, ahol igazán szükségünk lenne az erőre, ezért előzésnél, körforgalomba behajtva vagy lámpától való elinduláskor, bekanyarodáskor nagyon zavaró és nem merünk bátran közlekedni az autóval. Ez betudható annak, hogy nagyon rövid az egyes, hogy akár 5 testesebb emberrel is elbírjon indulni, de ez nem változtat semmit sem azon, hogy eszméletlen zavaró és a fogyasztásnak sem tesz jót, hogy ilyenkor próbálunk a gázra állni. Igazából a többi sebességfokozatnál is van egy nyomaték-késleltetés - mintha egy dízelt vezetnénk - de ezek nem olyan feltűnőek. Ettől függetlenül a váltó meglepően pontos, jól kezelhető, csakúgy, mint régi Tipo esetében is volt.
Hirdetés
Erre volt szüksége a Fiatnak. Ha a Fiat palettáját megnézzük, a Tipo minden hibája ellenére is tisztán látszik, hogy a márkának szüksége volt erre a modellre, mint egy falat kenyérre. Tulajdonképpen a Fiat 500-as milliónyi változatával és a már idősödő kisebb-nagyobb egyterűekkel, meg persze a Mazda MX-5 alapú 124 Spiderrel találkozhatunk. Maradt a Punto vagy a SUV Freemont és a Panda a leginkább piacképesnek, mégis egyértelműen az új Tipo lehet az új slágermodell, abból is a nemsokára érkező 5 ajtós változat tűnik ígéretesebbnek. A nagy csomagtérajtóra szükség is lesz, hiszen a szedánnál elég szűk a csomagtartó nyílása. Ettől függetlenül a Tipo 520 literes csomagtere végtelennek tűnik. Tényleg minden elfér benne.
Annyi, amennyit mutat. Nagyon tetszik, hogy nem akar nyomulni a prémiumkategória felé, és ez manapság nagyon ritka. Ő csak egy szerethető szedán, mindenféle felesleges, kategóriaidegen, prémium kiegészítő nélkül. Azt hiszem, szüksége volt a C-szegmensnek egy ilyen modellre. Nem véletlen, hogy Autobest díjas – azaz a leginkább értékarányosnak tartott újdonság. Jó lenne, ha nem tűnne el a szürke ködben, mert Fiatként és persze nem ilyen tiszta külsővel talán képes rá.
Lehet belőle családtag? Ezek alapján, és a 3 490 000 Ft-os alapárat ismerve, igen, lehet! Az olasz gyár persze arra játszik, hogy akkor már az 500 000 Ft feláras Opening Editiont válasszuk, ami már alapfelszereltségként ad kanyarkövető fényszórókat, Bluetooth kihangosítót, tolatóradart, 17 colos könnyűfém felniket, visszagurulásgátlót, bőr multikormányt, tempomatot, eső-és sötétedésérzékelőt, valamint 6 légzsákot. Alapfelszereltségének része ezeken felül a klíma is, aminek egyszerű kezelése meglepően korrekt tekerőkkel és kapcsolókkal párosul. Szintén a Tipo mellet szólhat az 5 év garancia is, amivel csak a Hyundai szintén 5 éves és a Kia 7 éves garanciája tud vetélkedni.
Aki formás és olcsó szedánt szeretne, az feltétlenül menjen egy kört a Tipóval, de azért meg kell jegyezni: nézni jobb, mint vezetni.
Értékelés
Pozitív
Tágas beltér, nagy csomagtér, kényelmes ülések, praktikus kiegészítők, alacsony ár, 5 év garancia
Negatív
Gyenge motor, gyorsulásnál zavaró torpanás, nagy fogyasztás, kis hatótáv, futómű állandó mozgása, TomTom navigáció
Árak
Tesztmodell alapára
3 490 000 Ft (2016.07.04.)
Tesztautó ára
3 990 000 Ft (2016.07.04.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1368 cm3
Teljesítmény:
70 kW (95 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
127 Nm 4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,5 s
Végsebesség:
185 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4532 mm
Szélesség:
1792 mm
Magasság:
1497 mm
Saját tömeg:
1150 kg
Össztömeg:
1225 kg
Terhelhetőség:
500 kg
Tengelytáv:
2636 mm
Karosszéria-kivitel:
Szedán
Csomagtér:
520 l
Belső szélesség elöl:
1490 mm
Belső szélesség hátul:
1490 mm
Belmagasság elöl:
935-1010 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
210 mm
Ülőlap hossza elöl:
470 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1320 mm
Csomagtér magassága:
500-610 mm
Csomagtér hossza:
1050 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1780 mm
Raktérnyílás szélessége:
430 mm
Raktérnyílás magassága:
960 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1368 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
kézi
Nyomaték:
127 Nm 4500 1/min-nél
Teljesítmény:
70 kW (95 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
185 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,5 s
CO2-kibocsátás:
133 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 04:07
    Permalink

    Nekem nagyon bejön a forma! Igazi klasszikus rendes autó ! Drága igényes a formája,idöt álló, 10 évre vennék ilyen autót! Ára rendben van.! Szerintem a NÉMET kategóriatársaktól, Kényelmesebb lágyabb a rugózása!
    Tisztességes keményen dolgozó Magyar családoknak, magunkat is beleértve, szalonból kellene ,tudni megvásárolni!!!! És NEM KÜLFÖLDRÖL Behozni a Levetett-Lefutott-Kifutott , Manipulált Tákolmányokat!!!
    Tőlünk NYUGATABBRA, MEG IS TUDJÁK VENNI, az ottani FIZETÉS-ből gazdálkodó Tisztességes Polgárok.
    ÜDV-

  • 2017.10.28. at 04:07
    Permalink

    Én ezt értem, de nem tudom megérteni – hisz így ezzel egy viszonylag “vastag” réteget vesztenek el a leendő vásárlók közül – megjegyzem én is kíváncsian vártam az 5 ajtós ill. kombi árát, de nekem például így reménytelen az ára végett

  • 2017.10.28. at 04:07
    Permalink

    Az új Fiat Tipo jól eltalált, akár még az árával is, de kérdem én: mondják már meg nekem, mint laikusnak, hogy mi az a nagy különbség a 4 ajtós és az 5 ajtós ill kombi között, hogy az eredményezzen kb 1.5 millió ft különbséget ?!
    Megjegyzem Fiat rajongó vagyok és sedan kedvelő.

  • 2017.10.28. at 04:07
    Permalink

    Honda Szitty? Na jó, oldalról csak, meg hátulról. 🙂 Előlről zorall kinézete van. (Jók a szögek). Sajnálom, hogy egy hangyányi részletet sem találok a régi Tipo-ból. Én szerettem azt a formát akkor. Lehettek volna bevállalósabbak kicsit. A Grande Punto és a (új) Bravo ehhez képest sokkal nagyob dobás volt. Valamiért szurkolok nekik mindig, pedig szerintem sosem volt Fiatom, ja de , egy Bravam , kár, hogy eszembe jutott. Sikerült pedig elfelejtenem. 🙂 Mindegy hajrá!

  • 2017.10.28. at 04:07
    Permalink

    “Még szerencse, hogy senki meg nem kérdez téged semmiről…”

    Nemrég autóvásárlás kapcsán kértek tőlem tanácsot itt, amit aztán Encore-ral próbáltunk megválaszolni. Elhiszem, hogy frusztrált vagy, hogy ez nem veled történt meg. Pedig a tudásod igen-igen meggyőző:)))

  • 2017.10.28. at 04:07
    Permalink

    Na, megszólalt Bivalybasznád alsó megmondó embere csalfarutsugerzson, aki mellesleg vastüdő. Olyan ostoba az illető, hogy egy autógyár húzómodelljét képes a döglött hazai piacon értelmezni. Ez az kérem, amikor a hülyeség szorgalommal párosul, csalfamutsi bemutatja nekünk ezt is.
    Még szerencse, hogy senki meg nem kérdez téged semmiről, és ez jó a világnak. Nagy baj lenne, ha az itteni szófosáson kívül bárki is meghallana, meglátna ilyen ostoba fajankót, mint te. Csalfarutyutyu, a jogosítványtalan bivalybasznádi vastüdő.

  • 2017.10.28. at 04:07
    Permalink

    A Fiatnál jól érezték, hogy ebben a kategóriában a legtöbben a design-t kifogásolják a gyártóknál, ezért egy ütős forma sokakat csábíthat át hozzájuk. Ez rendben is volna, viszont az olaszok hosszú tetszhalotti állapota miatt bizony mára már sokaknál fel sem merül újautó-vásárlás kapcsán a Fiat neve. Mert mit lát az átlagember? A haszonjármű-biznisz megy, abban hagyományosan erősek, meg azt, hogy csinos fiatal nők a kis ékszerdobozkájukban(Fiat 500) szaladgálnak a városban. Már el is kezdtek nézelődni a konkurenciánál…

    Nem hiszem, hogy nagyon meglendíti a Fiat szekerét ez az autó. Amíg az olaszok “szunnyadtak”, egy rakás új ellenfél lépett színre(köztük a koreaiak vagy a Lada), így most már szerintem hiábavaló a nagy erőlködés(már ha egyáltalán beszélhetünk erről). Szívós munkával leküzdötték magukat a margóra. És azt gondolom, a Fiat-osok között túl sok márkahű tulaj nem lehet, az az Alfásokra jellemző.

    Mindezt úgy írom, hogy egész jól néz ki az autó. Külön plusz pont jár azért, hogy a hátsó rendszám helye a lámpák közé került. Ez az, amit az új Volvo S90 tervezésekor is figyelembe kellett volna venni…

  • 2017.10.28. at 04:07
    Permalink

    Ez a kocsi élőben irtó dögös,ma láttam épp egy ugyanilyen színűt…a legszebb olcsó sedan az biztos,főleg az eleje nagyon eltalált!
    Sokkal drágább autónak tűnik a ténylegesnél,ahogyan a konkrurensem a Fluance is.
    Ez a konfig jó is lenne az elkövetkezendő 8-10 évre 🙂

  • 2017.10.28. at 04:07
    Permalink

    Lehet bele utolag Landi-szettet rakatni a gyari garancia megtartasa mellett, ugy atlagban benyelne 10liter gazt klimaval. 17forint/km lenne az uzemanyagkoltseg, ami legalabb koltseghatekonnya teszi, hamar egyszer nem megy.. Tavasszal amugy kiprobaltam, a Fluence fenyevekkel jobb meg ugy is, hogy kifuto szeria, lassan nem gyartjak (es kedvezmenyekkel egyutt a Lumited felszereltsegu Fluence jobb felszereltseggel olcsobb, mint a Tipo Opening) Kombira ettol fuggetlenul nagyon kivancsi vagyok.

  • 2017.10.28. at 04:07
    Permalink

    A szintén 1.4-es 99lovas Hyundaí I30 (2013-as) városban 6.6, pályán klímával 130-140 körül 6.2, ország úton 5.8-at eszik, van különbség bőven.

Vélemény, hozzászólás?