Hőségben dupla fékutat adhat egy használt téli gumi – megmértük
Kánikulai gumiteszt - ismét a Hungaroring Tanpályáján
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Folytatjuk a közlekedésbiztonsági figyelemfelhívást. Tucatnyi garnitúrát teszteltünk forrón.
Pedig még csak nem is a legkeményebb kánikulai napon jutottunk ki a Hungaroring belsejében lévő Groupama Tanpályához, hogy a jól megszokott volt rendőrségi Ford Focusokkal az itthon egyik legnépszerűbb, 195/65 R15 méretű abroncsokkal elvégezzük a méréseket. Sok, konkrétan 12 garnitúrát teszteltünk, ezért csak a leginkább árulkodó fékút-vizsgálatokat csináltuk most; száraz és nedves aszfalton vészfékezve 60 km/órás tempóról néztük a fékutakat. Szokás szerint minden mérést ötször végeztünk el a pontos adatok érdekében, a távokat pedig ezúttal is a megszokott GPS-es módszerrel nyertük. Beszédes már az is, hogy a tavaszi langymeleg után a nyári hőségben az akkori teszten legjobbnak bizonyult Bridgestone Turanza T001 is begyűjtött mintegy 0,7 méter fékút-többletet a 30 Celsius fok körüli levegő- és 50 Celsius fok körüli aszfalthőmérsékleten. Nem elég tehát, hogy a hőségben romlik a sofőrök reakcióideje, még egy jó gumival is több mint 0,5 méterrel nagyobb fékúttal kell számolni.
Az alacsonyabb hőmérsékleten végzett méréshez képest a Kormoran Runpro B (nyári) több mint 1,5, a Michelin CrossClimate (egészéves) 2 méteres fékúttöbbletet adott a forró és nedves aszfalton, a középkategóriás használt téli gumi pedig több mint 13 métereset. Utóbbi a már tavasszal is a legrosszabbnak számító eredménynek is a másfélszerese, a jó abroncsok eredményének több mint a duplája. Míg tehát tavasszal vagy akár a hűvösebb nyári napokon csak közepesen, kánikulában nagyon rossz választás a téli gumiabroncs, főként ha az használt, „lejárás céljából” az autón hagyott. Ezt mutatja, hogy a tesztünkben szereplő, téli tesztgyőztes Goodyear UltraGrip 9 abroncs újként - két négyévszakos szettet megelőzve - a középmezőnyben tudott végezni. Csak épp nem logikus, hogy nyáron egy vadonatúj és minőségi téli abroncsot koptassunk.
Nem meglepő, hogy száraz úton a Bridgestone Turanza adta a legkisebb fékutat, ám szárazon a használt nyári gumi és az egészéves Michelin CrossClimate is dobogós lett, míg vizes aszfalton - logikusan - az új nyári gumik adták a dobogót, utánuk a szintén új Michelin CrossClimate, majd a használt nyári gumi következett.
Méréseink szerint egy nem kimagasló nyári gumi vagy az egészévesnek hirdetett Michelin CrossClimate is érezhetően jobb, mint bármely négyévszakos.
Utóbbiak, azaz a négyévszakosak közül száraz és vizes aszfalton is a Nexen N'Blue 4Season lett a legjobb. Vizes úton az az ott legjobb Firestone-hoz mérten 60 km/óráról 1,1, szárazon az ott első, Bridgestone-hoz képest 0,85 méter többlet fékúttal. A Nexen ára is korrekt, a négyévszakosok közül egyedül a sokkalta rosszabbul szereplő Debica olcsóbb nála, az sem sokkal. Persze alapvetően nem, tényleg csak a nagyon keveset autózóknak ajánljuk a négyévszakos abroncsokkal való számolást, hiszen tudjuk, látjuk, hogy nem adnak annyit, mint a valódi téli, illetve nyári gumik. Téli, illetve havas tesztjeinken elvéreztek, még a Michelin CrossClimate is, következő tesztünkön az új Nexen téli képességeit is megvizsgáljuk majd természetesen.
Jól látható, hogy kánikulában és száraz úton a legjobb négyévszakosnak bizonyult Nexen N'Blue4Season is csaknem 1 méteres többlet fékutat adott, a használt téli gumi pedig csaknem 10 méternyit
Ugyanakkor az is elmondható, hogy jó nyári gumit „hordva” sem árt az elővigyázatosság. Látjuk, hogy növeli a fékutat a kánikulai hőmérséklet, de azt is, hogy az eső, azaz a vizes út is. Nyári, illetve négyévszakos gumik esetén, de még az új Goodyear téli guminál is „csak” 2 méterrel nőtt a fékút vizes úton, míg a Premiorrival, illetve a használt téli gumival 7-8 méterrel nagyobb fékutat kaptunk vizes úton, mint szárazon. Ezek azok a különbségek, amiket jobb tanpályán megtapasztalni, ugyanakkor táblázatainkból is érdemes mindenkinek a fejébe vésnie. Ezek miatt kell nedves úton a megszokottnál nagyobb fékutat hagyni, valamint olyan abroncsot választani, ami száraz és nedves úton egyaránt jó teljesítményt ad.
Vizes aszfalton már kevéssel több mint 1 méter lett a Nexen fékúttöbblete, a használt téli gumié pedig csaknem 15 méter. A gyakorlatilag duplázott fékúttal nem lehet, nem is szabad megpróbálni kalkulálni
Bár nyáron jellemzően többet autózunk száraz, mint nedves úton, összesített eredményünkhöz a száraz és a nedves jellemzőket azonos súllyal vettük számításba, hiszen a meglepetések jellemzően vizes úton érik az autósokat. Kánikulai tesztünkön minimális előnnyel nyert a Bridgestone Turanza, jól szerepelt a Firestone Multihawk 2 is, és harmadik lett a Michelin CrossClimate, amiről tudjuk, azok számára ajánlható egészéves guminak, akik hóban, fagyban nem kívánnak közlekedni. (Igaz, ilyen körülmények között szinte a nyári gumi is megfelelő). Negyedik a használt, de prémium márkájú nyári gumi lett, ötödik az olcsó, de nyári Kormoran Runpro B. A négyévszakosok közül a legjobb, összességében a hatodik a Nexen N’Blue 4Season, ami a nála drágábbakat is megelőzte. Az olcsó téli Premiorri már leszakadt, ötödével rosszabb eredményeket mutatott, mint a teszt legjobbja, míg a használt téli gumi olyan rossz megoldásnak tűnik, mintha csak az egyik lábunkra húznánk cipőt, és azon próbálnánk egyensúlyozni.
A mérés ismét megmutatta, még a jobb és teljesen új négyévszakos gumik sem érnek fel egy akár használt nyári gumi tudásához, egy használt téli gumi pedig olyan, mint az orosz rulett
A tesztelt gumiabroncsok fajtája és ára
Típus | Fajta | Ár |
Bridgestone Turanza T001 | nyári | 19 406 Ft |
Debica Navigator 2 | négyévszakos | 16 621 Ft |
Firestone Multihawk 2 | nyári | 16 581 Ft |
Goodyear UltraGrip 9 | téli | 18 693 Ft |
Goodyear Vector 4Season | négyévszakos | 26 087 Ft |
Használt nyári gumi | nyári | ~7000 Ft |
Használt téli gumi | téli | ~7000 Ft |
Kormoran Runpro B | nyári | 13 427 Ft |
Michelin CrossClimate | négyévszakos | 21 953 Ft |
Nexen N'Blue 4Season | négyévszakos | 17 500 Ft |
Premiorri ViaMaggiore | téli | 11 467 Ft |
Vredestein Quatrac 5 | négyévszakos | 22 807 Ft |
[i]“don Viktorio”[/i] nem keresztapa, hanem csupán egy vazallus.
Idézet Ángyán professzortól: “Brutálisan kellett azzal szembesülnöm, hogy a gazdasági maffiacsaládok hálózata kerítette hatalmába az államot, és a két nagy pártpolitikai tömörülés nem más mint e háttérhálózatot kiszolgáló délelőttös és délutános műszak”.
Találó megfogalmazása a valós helyzetnek.
Igen Milan, a don Viktorio keresztpapa kézcsókosai megtehetik a mutyizott milliárdokból hogy évente cserélgetjék gumijaikat.
Ha ők is minimálbérből élnének akkor az ő szemléletük is más lenne.
Örülök hogy öt autó áll a garázsában 🙂 és hogy már 64-ben megszerezte a jogosítványát.
Nekem mindegy hogy fogyasztói vagy túlélő társadalomnak mondjuk, ezen egyikünk sem tud változtatni.
Az ön hozzászólásával az a baj, hogy elég sajnos elég rossz szemléletet közvetít, ezt nem kell elfogadni de ez van 🙂
Részemről off,trollok nem kellenek
Meseferi…tanulj meg olvasni…én nem írtam hogy telefonálgatok, dumázok a vezetés közben !!
Meglehet hogy még meg sem születtél 1964-ben amikor megszereztem a jogosítványom és 1968 óta saját autóm volt /per pillanat öt is áll a garázsomban/ és soha nem okoztam balesetet/kárt !!
Az hogy tagja vagy a maffiának és dől a pénz megveheted évente az új gumikat, de az ország 40 % szegénységben él és örül ha a verdájába tud tankolni és ezek nem tartoznak a szerintedi fogyasztói hanem a
túlélő társadalomhoz !!
EZ AZ ELSZOMORÍTÓóóóóóóóóóóóóóóóóóóóó
Elszomorító ami ír.
….netán telefonál, beszélget, uzsonnázik vezetés közben akkor hiába akármilyen gumi a méterek “fogynak”…
Ezzel a hozzáállással maga többet ne üljön autóba 😀 ott a busz (már korábban megírtam) vagy csak ha önvezető teslaja lesz, bár azt írta, hogy
…nem mindenki maffiavezérünk barátja, rokona és nincs pénze hogy variálgasson, örül hogy a világ
legdrágább benzinét kifizese itt….
Szóval ha gumira sincs pénz akkor ennyi volt.
Szerintem továbbra is felelőtlenség nem megfelelő gumival közlekedni
Ma már fogyasztói társadalom van. Ha minden a terv szerint megy 5-6 után legkésőbb ha addig nem kopott el akkor a gumi kuka.
Ez van
Az MX szép autó de a gumikhoz ??
Magad is írod “tapadás felmelegedve” hát akkor a cikk nem arról szól hogy nyári melegben ??
Máskülönben is többek megírták hogy nem pontos mérés volt és a sofőrök között is van biza sok különbség,
netán telefonál, beszélget, uzsonnázik vezetés közben akkor hiába akármilyen gumi a méterek “fogynak” !
Tök jeges úton meg semilyen gumi nem segít !! Valamikor még amikor szögesgumival jártam az valamit se-
gített de a körülményeket figyelembe nem vevő soföröknek …
Továbbá nem mindenki maffiavezérünk barátja, rokona és nincs pénze hogy variálgasson, örül hogy a világ
legdrágább benzinét kifizese itt.
A titok annyit, hogy teljesen más okból és más eredménnyel lágy egy versenygumi, mint egy téli.
A versenyguminál a cél a tapadás felmelegedve(!), még a télinél annyi, hogy -30°C-ban se viselkedjen bakelitként. Ha szerinted csak a lágyság számít, menj el Kakucsra téigumival majd utána valami normálisabb semi slick-kel (RSR, AD, R888, stb.). Kb. 4-5mp a két gumi között a difi, pedig mindkettő “lágy”. Ugyanígy, egy semi slick-ken kb. megállni nem bírsz hidegben. Volt szerencsém átkelni a Flüela pass-on 0 fok körül nagyon lágy (UTQG 140-es) semi slick-ekkel* és nagyjából lábujjheggyel lehetett érinteni csak a gázt, mert nulla tapadása volt a guminak a száraz, ámde hideg időben.
*Félreértések elkerülése végett ez nyáron volt, úgy hogy a hegy mindkét lábánál +20°C volt.:)
Nem tudom Katona úrnak mennyit fizet a gumi-lobbi hogy ennyire propagálja a gumicserét?
Szerinte a kemény gumi jobban tapad mint a lágy ??? Akkor például a F-1 ben idióták hogy a gyors körök el-
érése és jobb tapadás /fékezés- kanyarvétel/ miatt lágy gumikat raknak fel !!
A teszt lényege nem a négy évszakos vs. nyári, inkább a használt téli vs. nyári a kánikulában. Sokan szaladgálnak a 35+°C-ban is télival és ott a számításod szerint a difi már ötvennél is 9/14 -> 0.65 mp. Ez egy izmos elbambulás ideje.
Na igen, mókás dolog ez. 5 autó összement a pályán! Hogy? Hát úgy, hogy nem tartanak elég követési távot. Lehet fent bármilyen gumi, az nem pótolja a követési távolság betartását. De jó, számoljunk egy kicsit:
2 méter különbség a 4 évszakosok és a nyári között
50km/h -> durván 14 métert tesz meg másodperc alatt az autó.
2/14=0,14 másodperc. Ennnyi időt “tud” számítani egy jó gumi.
Én akkor is tartom a követési távot mindenhol (pálya, város) és mindenki mehet ahova akar amikor villogtatnak mögöttem hogy miért nem mászok rá a másik hátsójára…
Egyébként a mérés azért sem releváns, mert bevallottan két autóval csinálták, több órán keresztül, ennyi idő végére már pl. lankad a figyelem. Szerintem nincs az az ember aki 0,14 másodpercen belül pontosan ugyanúgy tudna fékezni, az F1-ben talán ahol évtizedekig ezt gyakorlják.
Persze nyílván egy 4 évszakos nem olyan jó mint egy téli. De aki keveset meg egy évben (10e km alatt) annak a téli-nyári váltás fajlagosan nagyon drága lesz. De még mindig jobb mint egy elhasznált gagyi, futófelülettel nem rendelkező gumival járni.
Hol vannak most azok a barátok e forumról akik tolják-tolták a gondolataikat, hogy miért is jó téligumival közlekedni egész évben. Sőt még ki is számolták 4 hete a fórumon h mennyit spórolhatsz…. 😀
Az ilyet a pirosnál tarkónb…nám és feltenném a BKK-ra
Szerintem nem olvastad el rendesen a cikket 🙂 másrészt meg küldj már példát az általad említett……százszor komolyabban megcsinált, és szabványosan dokumentált gumitesztekkel…. tesztekkel kapcsolatban.
Tény, nem tudjuk h a Nonstopgumi meg a srácok merre hajlanak, de nekem ne mond h a korábban már elég nagy bajba került ADAC-ban jobban hiszel mint ebben a cikkben.
A legjobb talán, ha az ember talál még 3-4 külföldi gumitesztet, és az összeset összevetve nagyon nem lőhetsz mellé.
A teszttel mindössze annyi a baj, hogy 60 km/h-ról történő fékezésnél a fékútban 1-2 méteres különbségek simán adódhatnak a vezetők reakcióidő-különbségéből, a fékrendszer hőmérsékletének változásából, az aszfalt eltérő minőségéből vagy hőmérsékletéből, stb. tehát ekkora különbség statisztikai hibahatáron belülinek tekinthető.
Mivel nem tesztpályán, és laboratóriumi pontossággal reprodukált mérésekről van szó (legalább is a cikk és a fotók alapján úgy tűnik, hogy nem) akkor a kiugróan rossz Premiorri és a használt téli gumi kivételével az összes többi gumi a mindennapos közúti használatban tökéletesen egyenértékű, és bőven megfelel az átlagos elvárásoknak.
Mivel tele van a net százszor komolyabban megcsinált, és szabványosan dokumentált gumitesztekkel, ez így csak pénz- és időpocséklás, illetve a gumiipari lobbynak tett szívesség, semmi egyéb…
Jó cikk, de itt javítanám: “Méréseink szerint egy nem kimagasló nyári gumi vagy az egészévesnek hirdetett Michelin CrossClimate is érezhetően jobb, mint bármely négyévszakos.”
A CC simán négyévszakos gumi. Csak mivel a Michelin (mint az egyik legnagyobb négyévszakos gyártó az USA-ban…) az EU-ban sokáig nem akart négyévszakossal megjelenni, ezért azokat lefitymálták a kommunikációjukban. Nyilván amikor már nem volt más választásuk, mint hogy ők is kijöjjenek eggyel, nem hvíhatták négyévszakosnak, mert azok a saját kommunikációjuk szerint “alsóbbrendű” gumi. Btw, a Conti is hasonló utat jár be, lassan ők is jönni fognak négy évszakossal az EU-ban is.:)