Egyre több funkciót kínálhatnak az autók, ha hagyjuk nekik
A jövő az autók okosodását hozza. De vajon kívánjuk ezt?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A jövő autója, már tudhatja, hogy hol parkolhatunk le vele, sőt, saját karbantartását is ütemezheti. De vajon tényleg ez kell nekünk?
A felvetett kérdésre a rövid válasz egyértelmű igen. A McKinsey&Company közvélemény-kutató 3000 autóst kérdezett meg Kínában, Németországban és az Egyesült Államokban arról, hogy megosztanák-e az autózási szokásaikhoz kapcsolódó információkat. A válaszadáshoz persze érdemes tudni, hogy már ma is van néhány olyan autó, például az OnStar rendszerrel szerelt Opelek, melyek egyes technikai információkat (olajszint, keréknyomás, pozíció) automatikusan küldenek a „felhőbe”, és baleset, légzsákdurranás esetén is automatikusan küldenek riasztást. Az elküldött GPS koordináták és az ütközés előtti sebesség közlése sokat segít a mentőcsapatoknak, fontos tényező a túlélési esélyek szempontjából.
A McKinsey azonban szinte privát adatok megosztására kérdezett rá az autózás kapcsán, úgy mint böngészési előzmények, naptári-nformációk és lokáció. Meglepő lehet, de az autósok 90 százaléka (2 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt) megosztaná ezeket az információkat, amennyiben ezekért cserébe értékes szolgáltatásokat kapna. Érdekes lehet, hogy az autózáshoz kötődő szolgáltatások számára a sofőrök 79 százaléka még akkor is megosztaná ezen információkat, ha egyéb rendszerek számára nem tenné őket elérhetővé. Tavaly még csak 71 százalékuk vélekedett így, azaz az autósok egyre inkább nyitnak az autózást támogató alkalmazások felé. Gondolhatunk itt a karbantartások kijelzésére, akár azok automatikus ütemezésére, de a parkolási információkra is.
A karbantartási emlékeztetők kapcsán leginkább a kínaiak érdeklődők, 90 százalékuk igénybe venné, míg az Egyesült Államokban a megkérdezett 1000 autósból csupán 590 (59 százalék) lenne rá kíváncsi. Az amerikaiak viszont élen járnak a navigációs adatok megosztási hajlandóságában 70 százalékuk nem rejtené el, hogy merre jár. Érdekes, de az automatikus útdíjfizetést mindenhol viszonylag kevesen választanák, szintén leginkább az amerikaiak nyitottak rá, de náluk is csak 590-en voksoltak rá, míg Németországban csupán 510-en. A parkolóhelyekért viszont nagy a küzdelem, a hálózatba kapcsolt parkolási információkért a németek 73 százaléka még fizetne is, a kínaiak 78 százaléka a karbantartási információkat is megvenné fizetősen, de 73 százalékuk a használat alapú fizetési rendszerből és 72 százalékuk a parkolási információkból sem az ingyenes, jellemzően reklámokkal teletűzdelt verziót választaná. Az amerikaiak 73, 72, 71 százalékban voksoltak a használat-alapú fizetési rendszer, a parkolási információk és a karbantartási ütemezés kapcsán a profibb, ám nem ingyenes verzióra. A meccs persze még messze nincs lejátszva, minden azon fog múlni, hogy konkrétan milyen szolgáltatást kapnak majd az autósok, akkor fogják tudni eldönteni, hogy nekik megéri-e, hogy valahol gyakorlatilag minden mozdulatuk látható.