Trekka, a Skoda Kodiaq elődje?

50 évvel a Kodiaq előtt is volt köze SUV-hoz a Skodának

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Részben igaz, hogy a Kodiaq a Skoda első valódi SUV-ja, a Trekkáról viszont kevesen hallottak. Az Octaviára épülő könnyű terepjáró persze sosem járt felénk, de sok köze volt hozzá a Skodának.


Nagy lépést tett a Skoda azzal, hogy megalkották első komoly méretű SUV-jukat, a Kodiaqot. Már láthattuk korábban, sőt, már vezethettük is, és biztosan mondhatjuk, nem lőttek mellé a csehek, mikor beszálltak a jelenleg is virágzó SUV bizniszbe. Ez megy most, olyat kell gyártani, amit az emberek vennének, és a kényelmes, ez esetben még hétülésesként is elérhető SUV-k azok, a Kodiaqnak pedig egyszerűen sikerülhet majd elnyerni nem csak a flottások, de a családosok szívét is. Többen kérdőjelezik azt, hogy a Skoda első SUV-ja lenne, hiszen ott a Yeti is, azt viszont CUV-ként emlegetik (Crossover Utility Vehicle), de ott a Trekka.
A Trekka Új-Zéland első és egyetlen helyben tervezett és összeszerelt autója. Egy könnyű terepjáró sok férőhellyel, tehát mai szemmel mondhatjuk SUV-nak. 47 lóerős, 84 Nm nyomatékú 1221 köbcentis motorja nem tette alkalmassá hatalmas sziklák megmászására, vagy éppen térdig érő sárban való csapatásra, de szabadidő-autónak megfelelt. 190 mm-es hasmagassága a legtöbb húzósabb, könnyebb terepes útszakaszon igencsak előnyt jelentett, valamint felépítménytől függően akár 8 személy is elfért benne. Hogy is jön ez a Kodiaqhoz? A világ másik felén készülő Trekkához ugyanis a Skoda szállította az alapokat, 1966. december 2-án kezdték az összeszerelést, tehát 50 éve már volt köze SUV-hoz a Skodának.
Hirdetés
Az akkor még Csehszlovákia területéről érkezett Új-Zélandra az Octavia pőre alváza a futóművel együtt. Néhány centit rövidítettek rajta, majd terveztek rá egy felépítményt, ami az akkori igényeknek megfelelően kísértetiesen hasonlít a Land Rover Defenderhez. Négyhengeres motorjához négyfokozatú kéziváltót párosítottak, 100 kilométerenkénti fogyasztása 11 liter környékén alakult, így a korszak hasonló autói közt meglehetősen takarékosnak számított. Több variáns készült belőle, kétajtós pickup, háromajtós kombi, keménytetős és vászontetős teherautó, valamint 2-8 személyes kivitelekben volt elérhető a 920-980 kg önsúlyú Trekka. 1972-ig közel 3000 készült belőle Új-Zélandon, viszont sosem futott Skoda márkanév alatt, illetve az embléma is csupán a króm dísztárcsákon jelent meg. Ezzel ugyan van SUV múltja a Skodának, de mégsem, így tud a vadonatúj Kodiaq valóban a csehek első SUV-ja lenni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 23:37
    Permalink

    Úgy tudom, hogy a Defendert is gyártották Új-Zélandon. Meglepő, hogy a Skoda már a ’60-as években párhuzamba hozható volt ezzel a távoli országgal. Talán néhány lelkes christchurch-i, aucklandi vagy wellingtoni gyűjtő még őrizget ezekből néhány darabot az utókornak:)

Vélemény, hozzászólás?