A franciák után az angolok is kimondták: a villanyautóké a jövő
Még csak terv, de 2040-től Nagy-Britannia is tiltaná a benzines és dízel autók értékesítését
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tervei szerint Nagy-Britannia is betiltaná 2040-től a belső égésű motoros személyautók és kisáruszállítók értékesítését.
A hó elején a franciák hozták nyilvánosságra terveiket, melyek szerint 2050-től karbonsemlegessé szeretnének válni, ehhez pedig már 2040-től tiltanák a belső égésű motoros autók forgalomba helyezését. Ez persze ugyanúgy csak terv még, ahogyan a norvég elképzelés a már 2025-től bevezetendő hasonló tiltás kapcsán. Anglia a franciák után menne: a brit kormány tegnap bejelentett szélesebb körű és nem mellesleg 3 milliárd font (több mint ezermilliárd forint) költségvetéssel előirányzott több évtizedes környezetvédelmi programjának részeként került szóba náluk a belső égésű motoros autók értékesítésének 2040-től való tiltása. Anglia ugyanakkor csakis hagyományos hajtásláncú modelleket zárná ki 2040-től, így a tisztán elektromos modellek mellett a hibridek is maradhatnának még 2040-től. A korlátozás első körben a személyautóknál és a kisáruszállítóknál kerülne bevezetésre, nyilván annak ésszerű korlátozásával, hogy a náluk nagyobb teherautók, kamionok nem is hajthatnak be a városok belső területére.
A brit kormány a különösen szennyezőnek tartott dízelautók számát már az átmeneti időszakban is csökkenteni kívánja. A szerdán ismertetett stratégia részeként hamarosan konzultáció kezdődik egy olyan kompenzációs rendszer esetleges kidolgozásáról, amelynek alapján a dízelüzemű személyautók tulajdonosai költségvetési vagy önkormányzati támogatást kapnának járműveik lecseréléséhez. Ez a program - ha a kormány úgy dönt - már 2020-tól elkezdődne.
A dízel autók száma az elmúlt másfél évtizedben Nagy-Britanniában is drasztikusan nőtt, háromszorosára emelkedett, így tavaly elérte a 10 milliót. A korábbi kormányok a dízelüzemanyag adójának csökkentésével még ösztönözték az ilyen járművek vásárlását az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb széndioxid-kibocsátás miatt, ám az elmúlt években elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy jelentősen nőtt a dízelmotorok egyéb szennyezőanyagai okozta megbetegedések és halálesetek száma a legszennyezettebb levegőjű országrészekben, köztük Londonban.
A BMW nem sokkal a kormányzati tervek ismertetése előtt bejelentette, hogy 2019-től elkezdi a háromajtós Mini tisztán elektromos változatának gyártását Oxford mellett. Az elektromos motorokat Németországban készítik majd, és onnan szállítják az angliai összeszerelő üzembe.