Vajon melyik téli gumi nyert az ADAC-nál?
ADAC téligumiteszt 2017
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár odébb még a tél, az ADAC már előre elkészítette idei téligumitesztjét. Összesen 32 gumimodellt teszteltek az alsó-középkategóriás és a SUV modellek méreteiben.
A két legnépszerűbbnek számító szegmenes, azaz az alsó-középkategória, a tesztautót elnézve a Golf-osztály, meg persze a mind népszerűbb, eladásaival már az előbbit is túlnövő SUV szegmens méretében tesztelt az ADAC. Mind a 195/65 R15, mind a 215/65 R16 méretben 16 abroncsmodellt tettek próbára a németek, akik nem hazudtolták meg magukat, a kompakt kategória abroncsaihoz Volkswagen Golf, míg a SUV-gumikhoz Tiguan tesztautókat használtak. Minősítéséhez az ADAC legnagyobb (30%-os) súllyal a vizes úton mutatott jellemzőket vette alapul, 20%-ot ér a havas tudás, 15%-ot a száraz úton, 10%-ot a jégen mutatott. A kopásellenállás és a fogyasztás, pontosabban annak befolyásolása a gördülési ellenállás által 10-10%-os, míg a zajkomfort 5%-os jellemző a németeknél.
Nézzük először a kompakt modellek abroncsait, a nonstopgumival közös gumitesztjeinken is szereplő 195/65 R15 abroncsmérettel. Az ADAC mindössze három abroncsot, a Continental WinterContact TS 860-ast, az ESA+ Tecar Super Grip 9 és az Kléber Krisalp HP- 3-at találta jónak. Az elsőhöz bizonyára nem kell magyarázat, a másodikhoz annál inkább: egy sajátmárkás, de valójában valamely prémiumgyártónál készített abroncsról van szó, a Kléber kapcsán pedig elmondható, hogy a Michelin budget-márkás gumija, ami ugyanúgy jobbra sikeredhetett (ezúttal) az anyacég abroncsánál, mint ahogyan ilyen példát saját tesztünkön is tapasztaltunk már Bridgestone-Firestone vonatkozásban.
A három jónak tartott abroncs azzal nyert, hogy minden jellemző kapcsán kiegyensúlyozottan jó teljesítményt mutatott. A Continental győzelme annak is köszönhető, hogy a legnagyobb súllyal számított vizes jellemzők kapcsán a legjobb tudott lenni - egyebek mellett annak köszönhetően, hogy az ADAC információink szerint a Continental pályáján tesztelt, ezáltal gumijuk ott kellett bizonyítson, ahol azt fejlesztették, finomhangolták. Száraz úton z összetettben a középmezőnyben végzett Yokohama W.drive V905 2, míg jégen a második helyezett ESA+Tecar abroncs lett a legjobb, hóban az egyéb jellemzők szerint csak tűrhető Sava Eskimo S3+. Az egyes abroncsok jellemzők szerinti minősítései és pontszámaik az alábbi táblázatban láthatók, fontos megjegyezni, hogy az ADAC rendszere szerint a kisebb pontszám jelöli a jobb eredményt.
ADAC téligumiteszt 2017 − 195/65 R15 91 T − eredmények
Szárazon (15%) | Vizesen (30%) | Hóban (20%) | Jégen (10%) | Zaj (5%) |
Fogyasztás (10%) | Kopás (10%) | ADAC értékelés | |
Continental WinterContact TS860 | Jó (2,2) | Jó (1,8) | Jó (1,9) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,4) | Jó (1,9) | Jó (2,5) | Jó (2,1) |
Esa+Tecar Super Grip 9 | Jó (2,3) | Jó (2,3) | Jó (2,3) | Jó (2,1) | Tűrhető (3,3) | Jó (1,9) | Jó (1,7) | Jó (2,5) |
Kleber Krisalp HP 3 | Jó (2,3) | Jó (2,5) | Jó (2,1) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,3) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Jó (2,4) |
Dunlop Winter Response 2 | Tűrhető (2,6) | Jó (2,0) | Jó (2,1) | Jó (2,4) | Tűrhető (3,2) | Jó (1,8) | Jó (2,5) | Tűrhető (2,6) |
Goodyear UltraGrip 9 | Jó (2,4) | Jó (1,9) | Tűrhető (2,7) | Jó (2,4) | Tűrhető (3,1) | Jó (2,1) | Jó (2,0) | Tűrhető (2,7) |
Hankook i*cept RS 2 W452 | Jó (2,2) | Tűrhető (2,6) | Tűrhető (2,7) | Jó (2,5) | Gyenge (3,7) | Jó (2,1) | Jó (2,5) | Tűrhető (2,7) |
Vredestein Snowtrac 5 | Jó (2,0) | Tűrhető (2,7) | Tűrhető (2,9) | Jó (2,5) | Gyenge (3,8) | Jó (2,0) | Tűrhető (3,0) | Tűrhető (3,0) |
Yokohama W.drive V905 2 | Jó (1,7) | Tűrhető (2,6) | Jó (2,2) | Jó (2,5) | Gyenge (3,7) | Jó (2,0) | Tűrhető (3,0) | Tűrhető (3,0) |
Falken Eurowinter HS01 | Tűrhető (2,6) | Tűrhető (2,6) | Tűrhető (3,1) | Tűrhető (2,9) | Gyenge (3,6) | Jó (2,3) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,1) |
Firestone Winterhawk 3 | Jó (2,1) | Tűrhető (3,1) | Tűrhető (2,9) | Jó (2,5) | Gyenge (3,4) | Jó (1,8) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,1) |
Nokian WR D4 | Jó (2,3) | Tűrhető (3,1) | Jó (1,7) | Jó (2,4) | Gyenge (3,6) | Jó (1,9) | Tűrhető (3,0) | Tűrhető (3,1) |
Michelin Alpin 5 | Jó (2,1) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,2) | Tűrhető (2,6) | Gyenge (3,5) | Tűrhető (2,6) | Nagyon jó (1,5) | Tűrhető (3,2) |
Aeolus SnowAce 2 AW08 | Jó (2,4) | Tűrhető (2,7) | Tűrhető (3,3) | Jó (2,4) | Tűrhető (3,4) | Jó (2,0) | Tűrhető (3,0) | Tűrhető (3,3) |
Kumho WinterCraft WP51 | Jó (2,4) | Tűrhető (3,3) | Tűrhető (2,6) | Jó (2,4) | Gyenge (3,6) | Jó (2,3) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,3) |
Sava Eskimo S3+ | Tűrhető (3,3) | Tűrhető (2,9) | Jó (1,9) | Jó (2,4) | Tűrhető (3,5) | Jó (2,2) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,3) |
Semperit Master-Grip 2 | (3,6) | Jó (2,5) | Jó (2,1) | Tűrhető (2,7) | Tűrhető (3,0) | Jó (1,9) | Tűrhető (3,0) | Gyenge (3,6) |
A három jó minősítésű abroncs mellett tucatnyi kapott még tűrhető minősítést, egy pedig rosszat. Tekintve, hogy hazánkban hóban és jégen viszonylag ritkán autózunk, az ilyen felületeken mutatott jellemzőik miatt lepontozott, még 3-as ADAC pontszám alatti abroncsokból nyugodt szívvel lehet választani. Ár/érték arányban befutó lehet a rácalmási gyárával itthon egyre többek fejébe bekerülő, átlag feletti társadalmi-felelősségvállalású Hankook saját tesztünkön is jól szerepelt i*cept RS 2 W452 abroncsa.
Még zordabb eredményeket mutat a SUV-méret, ahol mindössze egyetlen abroncs, a Dunlop Wintersport 5 kapott jó minősítést az ADAC-tól. További 14-et kielégítőnek találtak, egyet pedig rossznak, a Nankang Snow SV-2 2 vizes úton vérzett el. Miként a kompakt kategóriában, itt is a győztes abroncs volt a legjobb vizes körülmények között. Ez persze nem meglepetés, csupán matek - a cikk elején ismertetett súlyozás szerint. A Dunlop abroncsa persze az egyéb jellemzők szerint is stabilan jó volt, nem úgy mint a száraz úton legjobb Hankook i*cept RS2 W452, ami vizesen csupán kielégítő volt 17 colos méretben. Hóban a BF Goodrich g-Force Winter 2 és a Nokian WR D4 bizonyult a legjobbnak. Ha csendes SUV-abroncsot keresünk, a Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, míg ha alacsony fogyasztást adót áhítunk, a Fulda Kristall Control HP2 lesz a mi abroncsunk, tartósságban pedig a Michelin Alpin 5 erősen veri a mezőnyt - nem csak itt, a 15 colos méretben is.
ADAC téligumiteszt 2017 − 215/65 R16 H − eredmények
Szárazon (15%) | Vizesen (30%) | Hóban (20%) | Jégen (10%) | Zaj (5%) |
Fogyasztás (10%) | Kopás (10%) | ADAC értékelés | |
Dunlop Winter Sport 5 | Jó (2,3) | Jó (2,1) | Jó (2,5) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,5) | Jó (1,7) | Jó (2,0) | Jó (2,3) |
BF Goodrich g-Force Winter 2 | Tűrhető (2,6) | Tűrhető (2,6) | Jó (1,9) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,2) | Nagyon jó (1,5) | Nagyon jó (1,5) | Tűrhető (2,6) |
Goodyear UltraGrip Perf. Gen-1 | Jó (2,4) | Jó (2,2) | Tűrhető (2,6) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,1) | Nagyon jó (1,4) | Kielégítő (2,0) | Tűrhető (2,6) |
Nokian WR D4 | Jó (2,5) | Kielégítő (2,6) | Jó (1,9) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,4) | Jó (2,0) | Jó (2,5) | Tűrhető (2,6) |
Michelin Alpin 5 | Jó (2,1) | Jó (2,4) | Tűrhető (2,7) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,8) | Jó (2,3) | Nagyon jó (0,5) | Tűrhető (2,7) |
Sava Eskimo HP2 | Jó (2,4) | Tűrhető (2,7) | Jó (2,5) | Jó (2,3) | Tűrhető (3,6) | Jó (1,7) | Nagyon jó (1,5) | Tűrhető (2,7) |
Continental Winter-Contact TS 850 P SUV | Jó (2,5) | Jó (2,2) | Jó (2,2) | Tűrhető (2,8) | Gyenge (3,5) | Jó (2,2) | Nagyon jó (1,5) | Tűrhető (2,8) |
Pirelli Scorpion Winter | Jó (2,1) | Tűrhető (2,1) | Tűrhető (2,7) | Tűrhető (2,7) | Gyenge (3,6) | Tűrhető (2,8) | Tűrhető (2,5) | Tűrhető (2,8) |
Fulda Kristall Control HP2 | Jó (2,4) | Jó (2,5) | Tűrhető (2,9) | Jó (2,5) | Kielégítő (3,3) | Jó (1,6) | Nagyon jó (1,5) | Tűrhető (2,9) |
Apollo Apterra Winter | Tűrhető (2,6) | Tűrhető (3,1) | Tűrhető (2,8) | Jó (2,5) | Gyenge (3,8) | Tűrhető (2,7) | Jó (2,0) | Tűrhető (3,1) |
Avon WV7 | Tűrhető (3,0) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,1) | Tűrhető (2,7) | Gyenge (3,6) | Jó (2,1) | Tűrhető (3,0) | Tűrhető (3,1) |
Barum Polaris 3 4x4 | Tűrhető (2,8) | Tűrhető (3,1) | Jó (2,4) | Jó (2,8) | Gyenge (3,5) | Jó (2,5) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,1) |
Uniroyal MS plus 77 | Tűrhető (3,2) | Jó (2,4) | Jó (2,1) | Tűrhető (2,8) | Gyenge (3,2) | Jó (2,5) | Jó (2,0) | Tűrhető (3,2) |
Hankook i*cept RS2 W452 | Jó (2,0) | Tűrhető (3,3) | Jó (2,1) | Jó (2,5) | Tűrhető (3,6) | Jó (2,1) | Nagyon jó (1,5) | Tűrhető (3,3) |
Firestone Destination Winter | Tűrhető (3,2) | Tűrhető (3,5) | Tűrhető (2,8) | Jó (2,5) | Gyenge (3,6) | Jó (1,9) | Jó (2,0) | Tűrhető (3,5) |
Nankang Snow SV-2 2 | Jó (2,5) | Rossz (5,5) | Rossz (5,1) | Tűrhető (2,7) | Tűrhető (3,3) | Jó (1,8) | Jó (2,0) | Rossz (5,5) |
Összességében elmondható, hogy az ADAC által tűrhetőnek talált (pontosabban általunk annak fordított minősítésű) abroncsok vállalhatóak, azt pedig a táblázatokból érdemes megnézni, hogy az egyes abroncsok mely jellemzőkkel jeleskednek. Fontos tudni, hogy a téli abroncs gyorsabban öregszik, mint a nyári, 5 szezon után már ajánlott a csere. Szakszerű tárolás esetén a szezonokat (éveket) nem a gyártástól, hanem az aktív használat szerint kell számolni. Miként azt tudjuk a Magyar Gumiabroncs Szövetség ajánlásából, a 10 éves abroncsok mindenképp cserélendők. Az abroncsválsztás könnyítéshez idén is hozni fogjuk az immár 5 éve megszokott hazai gumitesztet, addig pedig nyugodtan lehet nézegetni a tavalyit.
Generációk harca 🙂
Igen, ha egy év alatt így „fejlesztenek”, az érdekes. Mondjuk a Sava tavaly volt lehúzva nagyon, az jó irányba fejlődött.
Egyébként meg, ha egy év alatt ekkora a változás, akkor semmi garancia nincs arra, hogy 1 hónap/hét alatt nincs ilyen.
185/65 R15 tipikusan kisautók/olcsó autók mérete. Használja millió kocsi. ADAC különben is váltogatja a méreteket, nem tesztelhetnek minden évben 205/55R16-ot.
Btw, ha batch gyártás mond valamit, akkor nem kérdeznéd miért van ekkora eltérés egy év után is.
https://automax.hu/esatecar-super-grip-9
Esa-Tecar Super Grip 9
1cm szélesebb a gumi és már egyből 2.helyezett 1év alatt biztos más a gumikeverék összetétele 🙂
Grat a KInai kollegáknak 😉
Én már nem hiszek a németeknek így adacnak sem pár éve mindent meghamisítanak!!!