Hol tankolhatunk legolcsóbban? Árak Európában
Olcsóbban tankolhatunk, mint egy éve. Mi a helyzet külföldön?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az év második felében kedvezően alakultak a hazai üzemanyagárak. Mi várható jövőre, milyen árakra számíthatunk külföldön? Előbbit csak tippelni lehet, utóbbira azonban van válaszunk.
Izgalmas, fordulatokkal teli évet kísérhettünk végig az üzemanyagár-változások kapcsán. Miként az az év közben tapasztalt árakból kirajzolódott grafikonon is látszik, a gázolaj már januárban elérte legmagasabb idei és egyben mindenkori árát, 451 forintba került egyetlen liter. Júniusban és júliusban olcsóbb volt, mint az év elején, majd ismét drágulni kezdett, s csak november elején ment vissza az év első hetében tapasztalt szintre, majd jelentősen az alá csökkent, karácsonykor még 412 forintos átlagáron volt tölthető, sok helyen elcsíphető volt 400 forint környékén is, ám átlagára már december 28-tól literenkénti 415 forintra nőtt. A 95-ös ára szinte párhuzamosan mozgott a gázolajéval, ám jóval mélyebbről indult. Míg a gázolaj az év elején 427 forintos literárral startolt, a 95-ös literje 406 forint volt. A benzin csak áprilisban érte el árcsúcsát, akkor 454 forintra kúszott a literenkénti ára, majd jelentősebben zuhant, mint a gázolajé. Karácsonykor még az év elején tapasztalt 406 forintos literenkénti átlagáron volt tölthető, ám december 28-tól az is drágább 3 forinttal.
A 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti árának alakulása (Ft)
Jelenleg ugyanannyiba kerül a benzin, mint egy évvel ezelőtt, a gázolaj pedig érezhetően olcsóbb. Év közben mindkettő volt mintegy 20 százalékkal drágább is, az áremelkedés ismét elindult, ám egyelőre nem várható a csúcsár ismételt elérése
Mit hoz a jövő? November közepén, a benzin hazai áresésekor kérdeztük erről Sándor Dávidot, a Portfolio.hu elemzőjét - nem jósolt drágulást, most pedig amerikai elemzők szavait tolmácsoljuk: a jelenlegi hírek szerint sem várható jelentős árváltozás, a kőolaj hajszálnyit olcsóbb, mint egy évvel korábban, s egyelőre semmilyen indok nem utal árnövekedésre. A fogyasztásnövekedés már lassulni látszik, a kitermelések pedig jelenleg fedezik a piaci igényeket. Nálunk persze mégis lesz drágulás, még idén 3-3 forinttal nő a benzin és a gázolaj ára is, s mivel karácsony idején a forint jelentősen gyengült, január első hetében újabb, s az e hetihez mérten kétszeres áremelkedés is várható. Csak remélni tudjuk, hogy nem következik majd újabb.
[kepallojobb=15232.jpg][/kepallojobb]
Mi a helyzet külföldön? Az európai országokban tapasztalható üzemanyagárakra pillantva sokkal komolyabb eltéréseket láthatunk, mint az év közbeni diagram alapján. Számos országban olcsóbb, számosban drágább a hazainál a három legkelendőbb hajtóanyag. Legtöbb szomszédunknál szerényebb összegekért tankolhatunk, mint itthon. Így van Ausztriában, Horvátországban, Romániában és legfőképp Ukrajnában (ott közel olyan mosolyogtató áron mért az üzemanyag, mint az Egyesült Államokban). Szerbiában csak a gázolaj és az LPG olcsóbb, Szlovákiában pedig jelenleg csupán az utóbbi.
A legtöbb nyugat-európai országhoz mérten azonban még mindig kedvezőnek számítanak a mi üzemanyagáraink is - vigasztaljuk ezzel magunkat, amikor otthagyunk bő 20 ezer forintot egy átlagos, 50 literes tankolásért valamelyik töltőállomáson. Abba pedig inkább ne gondoljunk bele, hogy a hazai átlagfizetés ezen összegnek mindössze a hétszerese, 142 000 forint. Így ahhoz, azaz a tankolás árához szükséges munkához mérten nagyon drágán autózunk.
Ország | 95-ös benzin | Gázolaj | LPG Autógáz |
Albánia | 1,361 | 1,332 | 0,691 |
Ausztria | 1,390 | 1,340 | 0,894 |
Fehéroroszország | 0,750 | 0,765 | 0,420 |
Belgium | 1,636 | 1,492 | 0,739 |
Bosznia és Hercegovina | 1,173 | 1,250 | 0,663 |
Bulgária | 1,271 | 1,292 | 0,715 |
Ciprus | 1,267 | 1,326 | - |
Cseh Köztársaság | 1,393 | 1,433 | 0.724 |
Dánia | 1,695 | 1,562 | 1,222 |
Egyesült Királyság | 1,650 | 1,748 | 0,990 |
Észtország | 1,239 | 1,293 | 0,740 |
Finnország | 1,597 | 1,520 | - |
Franciaország | 1,650 | 1,500 | 0,859 |
Görögország | 1,681 | 1,414 | - |
Hollandia | 1,777 | 1,489 | 0,895 |
Horvátország | 1,342 | 1,273 | 0,794 |
Izland | 1,456 | 1,514 | - |
Írország | 1,599 | 1,529 | - |
Lettország | 1,325 | 1,327 | 0,610 |
Litvánia | 1,361 | 1,300 | 0,710 |
Luxemburg | 1,317 | 1,218 | 0,665 |
Magyarország | 1,387 | 1,424 | 0,799 |
Málta | 1,500 | 1,380 | - |
Montenegró | 1,340 | 1,300 | 0,800 |
Németország | 1,650 | 1,500 | 0,859 |
Norvégia | 1,933 | 1,820 | 0,920 |
Lengyelország | 1,343 | 1,361 | 0,707 |
Olaszország | 1,749 | 1,685 | 0,863 |
Oroszország | 0,770 | 1,799 | - |
Portugália | 1,649 | 1,489 | 0,869 |
Románia | 1,289 | 1,332 | 0,735 |
Spanyolország | 1,359 | 1,328 | 0,860 |
Szerbia | 1,504 | 1,381 | 0,700 |
Szlovákia | 1,504 | 1,431 | 0,738 |
Szlovénia | 1,486 | 1,385 | 0,838 |
Svájc | 1,433 | 1,553 | 0,928 |
Törökország | 1,974 | 1,767 | 0,964 |
Ukrajna | 0,804 | 0,766 | 0,639 |
Forrás: www.fuel-prices-europe.info, 2012. december 26.
Én is kíváncsi lennék egy európai “1000liter üzemanyag/átlagfizetés” táblázatra is. Tanulságos lenne!
Én lassan egy órát dolgozom egy liter benzinért 🙁
Ezért járok bringával 🙂
Köszöntem! Tehát sereghajtók vagyunk, talán érdemesebb volna kicsit olcsóbban adni a dízelt mint Ausztriában és a rengeteg kamion megállna itt is tankolni. Nem csak átrobognának az országon.
Ezzel most nem sokkolnánk senkit. Itthon mai árfolyamon havi 485 euró sincs az átlagbér. A 2011-es adatok szerint egyedül Bulgáriában és Romániában volt alacsonyabb. Igaz, azon országokban az üzemanyagok is olcsóbbak, náluk azonban még mindig kevesebbet kell dolgoznunk egy liter benzinért. A többieknél pedig többet, erre utaltunk is a cikk végén.
Én még annyit hozzáírnék, hogy hány percet dolgoznak az adott országban egy liter benzinért. Csak a tisztánlátás kedvéért.