9 tipp a hóban, vagy nedves, csúszós úton vezetéshez!

Hosszabb féktávolság, aquaplaning, rossz látási viszonyok, mindezekre fel kell készülni

Ha szakad az eső, vizes, havas vagy latyakos az út, fokozottan kell figyelniük a vezetőknek, ugyanis a statisztikákból az derül ki, hogy csapadékos időben nagyjából kétszer akkora a balesetveszély, mint száraz úton.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakértői összegyűjtöttek tíz fontos szabályt arra vonatkozóan, hogyan vezessünk rossz időjárási körülmények között.
Hirdetés
1.
Az egy-két éves autókat már felszerelték a modern asszisztensrendszerek széles választékával. Ezek közé tartozik például a blokkolásgátló (ABS) elektronikus fékerőelosztóval (EBD) és fékasszisztenssel, az elektronikus stabilitási program (ESP) és a kipörgésgátló (ASR). Ám még ezek a valóban hasznos segédeszközök sem tudják legyőzni a fizika korlátait. Ezért, különösen esőben, a körülményekhez alkalmazkodó vezetési stílus a legfontosabb biztonsági „berendezés”, szóval érdemes kicsit visszavenni a nagy tempóból. Lassítsunk! Nem titok, hogy az aszfalt nedves úton lényegesen kevesebb tapadást biztosít, ezért a fékút is jelentősen hosszabb lesz. Emellett mindig számolni kell az úgynevezett „ijedtség faktorral” is, vagyis azzal az idővel, amíg egy átlagos sofőr vészhelyzetben a fékre lép. Ez nagy átlagban 1 másodperc. Ezen idő alatt az autó még 50 km/h sebességnél is 15 métert tesz meg. Vészhelyzetben ez döntő lehet. Ha esik az eső, csökkentsük a sebességet! Az autópályákon nedves időben mindenképpen lassítsunk. Franciaországban például az autópályákon 110 km/h a sebességkorlátozás esős időben.
2.
Az erő a nyugalomban rejlik. A hektikus vezetés amúgy sem jó társ a közúti közlekedésben, és különösen igaz ez nedves, esős időben, hiszen a hirtelen fékezések és sávváltások gyorsan balesettel végződhetnek. A rossz látási viszonyok és a hosszabb fékút miatt a többi közlekedő nem biztos, hogy időben tud reagálni - és máris kész a baj. Betétlap kitöltése szakadó esőben, egyeztetés a biztosítóval, a szerelővel, ne adj’ isten a rendőrrel… Egyszerűbb kerülni a szükségtelenül erős fékezést és fontos használni az irányjelzőket. Mindig!
3.
Az előrelátó vezetés a kulcsa a veszélyes helyzetek elkerülésének. Figyeljünk azokra a figyelmeztető jelekre is, amelyek az aquaplaning fokozott kockázatára utalnak. Általános szabály, hogy esőben mindig minden érzékszervünkre szükségünk van. Figyeljük, hogy nem képződnek-e tócsák az úttesten, és ennek megfelelően változtassunk a sebességen. Különösen óvatosnak kell lenni az átfolyásoknál és a kátyúknál, mivel itt sok víz gyűlik össze, és az aquaplaning veszélye nagy. Ugyanez vonatkozik a kanyarokra is!
4.
Látni és látszani: kapcsoljuk fel a fényszórókat elöl és hátul is! Esőben mindig bekapcsolt tompított fényszóróval vezessünk, így a többi közlekedő időben észlelhet bennünket. A ködlámpákra vonatkozó hazai szabályok nem egyértelműek. A mi javaslatunk: az első ködfényszóró lámpát - amely arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását - csak akkor kapcsoljuk fel, ha ezzel nem zavarjuk az előttünk haladót, illetve ha valóban szükséges. Használata egyébként semmilyen körülmények között sem kötelező. Ugyanez vonatkozik a hátsó ködlámpára, amelynek a féklámpánál is erősebb fénye feleslegesen irritálja a mögöttünk haladót, amivel éppen ellenkező hatást érünk el, mint amit szeretnénk: nem csökkentjük, hanem növeljük a balesetveszélyt.
Hirdetés

5.
Tartsuk, illetve növeljük a távolságot az előttünk haladó járműhöz képest. Nedves úton lehetőleg másfélszer akkora távolságot tartsunk, mint száraz aszfalton. Másodpercekben kifejezve: legyen meg a legalább három másodpercnyi követési távolság.
6.
Hogyan reagáljunk az aquaplaningre? Minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb az aquaplaning veszélye nedves úton. Ez a kockázat különösen nagy 75 km/h sebesség felett. Ha a jármű elkezd felúszni, őrizzük meg a nyugalmunkat. Kerüljük a heves fékezést és kormánymozdulatokat - ezek veszélyes helyzetekhez vezethetnek, amikor a gumiabroncsok hirtelen visszanyerik tapadásukat. Ehelyett tartsuk erősen a kormánykereket, és próbáljuk meg tartani a pozícióját. Vegyük le a lábunkat a gázpedálról, és nyomjuk be a kuplungot - ez megszakítja az erőátvitelt, amíg a gumiabroncsok vissza nem nyerik a szükséges érintkezést az úttal.
7.
Az ablakok gyorsan bepárásodhatnak, különösen, ha esik az eső és nedves az idő. Irányítsuk a szellőztetőrendszert a szélvédőre és az oldalablakokra. A klíma bekapcsolása egyenesen csodát tesz ilyen esetben.
8.
Cseréljük rendszeresen a szélvédőlapátokat. Ezek csak akkor tudják ellátni a feladatukat, ha jó állapotban vannak. Ősszel és télen különösen nagy igénybevételnek vannak kitéve – gondoljunk csak a fagy és az útszóró só okozta károkra. Ezért évente - de legkésőbb akkor, amikor a gumi már csíkokat hagy a szélvédőn - új ablaktörlőket kell felszerelni.
9.
Kopott gumiabroncsok: rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsok futófelületét! Minél kisebb az abroncsok profilmélysége, annál kevesebb vizet tudnak kiszorítani a nedves úton. Ellenőrizzük mind a négy gumiabroncsot és a pótkereket is. Soha ne közlekedjünk a megengedett minimális profilmélységnél (1,6 milliméter) kopottabb abroncsokkal. Emellett ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását is! Ha a nyomás túl magas vagy túl alacsony, az autó viselkedése kiszámíthatatlanná válik, ami szélsőséges helyzetekben végzetes következményekkel is járhat. Ezért legalább havonta egyszer vagy tankolásnál ellenőrizzük a megfelelő abroncsnyomást, és állítsuk be a jármű gyártója által előírt értékekre. Ezek modelltől függően megtalálhatók a jármű kezelési útmutatójában, a „B”-oszlopon vagy a tanksapka belső oldalán.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.11.23. at 13:28
    Permalink

    10. Ha leesik a hó és véletlenül nyári (azaz nem téli vagy négyévszakos) gumi van a kocsin, ne induljunk el!!!!
    Tényleg nagyon nagy a különbség, és ijesztő szitukak eredményez a nyári gumi amikor a takarítatlan friss jóban kellene elboldogulni.

    11. Ha fent van a téli gumi és már megszoktuk felsőbrendőségünket a nyárigumis lúzerek között 🙂 , ne bízzuk el magunkat mert minden más körülmények között sokkal rosszabb a téli gumi, a reklámmal ellentétben még 1-2 foknál is. Plusz fokban Esőben pedig ilyesztő dolgokat tud produkálni, főleg ha nem a prémiummárkák terméke, én két háromszor is kerültem kellemetlen helyzetbe.

Vélemény, hozzászólás?