Sportosabb külsőt öltött az Audi A3, vajon felhasználóbarátabb is lett?
Tavasszal érkezett meg az aktuális A3 ráncfelvarrása, amely kiviteltől függetlenül atletikusabb külsővel rendelkezik. A tesztpéldány viszont az S line csomagot kapta, így az amúgy is sportos kiállás hatványozottan érvényesül. Első ránézésre nincs sok különbség a frissítés előtti és utáni példány között, de azért gyorsan fussunk át rajtuk!
A frontrészen a hűtőmaszk dizájnja változott, a lámpatestek pedig teljesen újak
Vessző motívumok tűnnek fel a hűtőrácson
A nappali menetfény külön említést érdemel, ugyanis az A3 történetében először módosítható ennek grafikája. Összesen 4 féle különböző megjelenés áll rendelkezésre, a multimédiás érintőképernyőn választható ki, mely pixelek világítsanak a meglévő 24-ből.
Akad köztük letisztultabb és extravagánsabb is
Hátul szintén változott a lámpatestek megjelenése. Ugyancsak módosult a lökhárító kialakítása, amelyet egy ízléses diffúzorbetét dob fel, a kipufogókat viszont a kasztni alá rejtették.
A kipufogó a lökhárító mögött bújik meg
A sok kis apró részlet egy sportos autóvá áll össze, amit még tudtak fokozni a karbonhatású burkolatot kapó tükörházzal, a vörös metálfényezéssel, és az apró légterelővel a csomagtér-ajtón. Mégis ha valaki rápillant oldalról, jó eséllyel a 19 colos felnik fogják megragadni a figyelmét, amelyek az ezüst-fekete kombóval remekül kiegészítik a pirosat. Álló helyzetben a küllők kialakítása miatt a féknyereg is könnyen láthatóvá válik, amely fényezetlen marad, de ezen kár fennakadni, hiszen valamit az RS 3-nak is meg kell hagyni.
Oldalról tűnik a legkevésbé hivalkodónak
Hasonlóan a külsőhöz, az utastérhez is csak óvatosan nyúltak. A 12,3 colos digitális műszeregység, és a 10,1 colos multimédiás érintőképernyő maradt, viszont a középkonzolon a váltókart lecserélték egy még minimalistább megoldásra. És ha már a középkonzol. A tesztpéldányban a felület jelentős részét zongoralakk fedi le, ami miatt rendkívül gyorsan koszolódik, ugyanis minden ujjlenyomat meglátszik rajta. Ráadásul itt található az indítógomb is, illetve az utasoldalról innen vezérelhető a zenelejátszás is. Utóbbi kifejezetten ötletes kapcsolót kapott: a hangosítás/halkítás körkörös mozdulatokkal végezhető, a panel lenyomásával pedig a számváltás és a némítás oldható meg.
A műszerfalon csupán a szellőzőnyílások dizájnja változott, illetve az utasoldalon a díszbetét
A középkonzol viszont merőben átalakult, főleg a váltókar miatt
A zenelejátszást szabályozó gomb már a frissítés előtt is itt volt, szerencsére ezt is meghagyták
Továbbra is adott a külön klímapanel, alatta még egy sor fizikai gomb a fontosabb funkcióknak
Az anyaghasználat és az összeszerelési minőség hozza az Auditól elvárható szintet. Az ülések rendkívül kényelmesek, a piros cérna, és az első sorban az S Line embléma sokat dob az összképen. Térkínálat szempontjából az elöl ülők fogják igazán komfortosan érezni magukat, hátul korlátozottabbak a lehetőségek, de ferdehátú lévén ezt kár lenne felróni az A3-nak. A csomagtér hozza a kategóriaátlagot, 380 liter, a 60:40 arányban dönthető ülésekkel mindez 1200 literig bővíthető.
Elöl és hátul is piros cérnával színesítették az alapvetően sötét tónusú utasteret, az ajtópaneleken pedig némi szürke is megjelenik
A gumírozott csomagtértárcán is ott a típusjelölés
380 és 1200 liter között mozog a csomagtér-kapacitás
A frissített A3 számos hajtáslánccal rendelhető már most is. Ezek teljesítménye 115 és 150 lóerő között mozog. Egyaránt elérhető benzines TFSI és gázolajos TDI erőforrással is, az idei év végén pedig kiegészül a kínálat konnektoros hibrid alternatívával is. Ha valaki ezt kevesli, ott az S3, és az RS 3 – előbbi 333, míg utóbbi kerek 400 lóerős teljesítménnyel. A tesztautó a 35 TFSI S tronic verziót kapta, vagyis 150 lóerő és 250 newtonméter áll rendelkezésre egy hétfokozatú automata váltóval.
A motortérben 1,5 literes, négyhengeres benzinmotor lapul, lágy hibrid rásegítéssel
Vezetési élmény szempontjából kiváló munkát végeztek az Audi szakemberei. A futómű hangolása a keményebb felé tendál, ráadásul a 19 colos felnikkel még nagyobb ellenségek az úthibák. A kanyarokban kiválóan íven tartható, a kormányműve tűpontos, igaz, a teljes élményért érdemes a Dynamic üzemmódot aktiválni. Ekkor ugyanis a gázreakció intenzívebb lesz, illetve a kormány is kissé felkeményedik a precízebb vezetés érdekében. Nyugodtabb körülmények között sem vall szégyent. A szélvédőre vetített színes HUD kiválóan pozicionálható, az összes fontos információt képes megjeleníteni, az egyik legjobb amivel eddig találkoztam.
Urbánus környezetben és hegyi szerpentineken is jól boldogul
A fogyasztása a gyári adatok szerint 5,2-5,8 l/ 100 kilométer környékén alakul, a tesztidőszak alatt 7,92 l/100 km-re jött ki a matek. Gyorsan leszögezném, ennél sokkal kedvezőbb érték is kihozható az 1,5-ös motorból, viszont a sportos külső miatt sajnos a jobb lábam is elnehezedett, ez pedig nyilván visszaköszönt a töltőállomáson is.
Az ajtókon itt is megjelenik a márka- és típusjelzés
A vezetési élmény mellett mindenképpen ki kell emelnem az éjszakai közlekedést is. Az adaptív távolsági fényszórót már számos autóban próbáltam, azonban szinte mindig, kivétel nélkül ugyanaz lett a vége. Az első öt szembejövő járműből valamelyik biztosan villantott, mivel elvakította. Nos, ezt a problémát az Audi ferdehátújával nem tapasztaltam, pedig viszonylag nagy „mintával” dolgoztam, hiszen egy közel 200 kilométeres távot bonyolítottam vele az éj leple alatt. Ez idő alatt a több tucat szembejövő közül egyetlen egy sem érezte úgy, hogy a fényszóróm elvakította volna. Ez valamelyest a kormány mögül is érzékelhető, hiszen amint feltűnik a látóhatáron egy másik jármű, az autó szinte azonnal lekapcsolja azokat a „fénycsíkokat”, amelyeket zavarónak ítél a másik fél szemszögéből.
De mennyibe is fáj mindez?
Az A3-as árlistáját böngészve 11 millió forint környékén találni a legolcsóbb alternatívákat. Viszont a tesztpéldány az S line felszereltségi csomagot kapta, így legalább 1 millió forinttal többel kell számolni. Az potensebb hajtáslánc szintén rátesz egy keveset a vételárra, ugyanakkor a képeken szereplő ferdehátú szinte minden elérhető extrát tartalmaz (ilyen például a karbonhatású tükörház, vagy az előbb említett LED Matrix fényszóró), így a végső ár 24 509 500 forintra jön ki.
Értékelés
Pozitív
LED Matrix fényszóró működése, műszerfal kialakítása, anyaghasználat
Negatív
A vezetéstámogatók hiányoznak a kormányról
Árak
Tesztmodell alapára
14 175 540 Ft (2024.11.08.)
Tesztautó ára
24 509 500 Ft (2024.11.08.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,1 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2-5,8 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Motor és váltó
Motor:
lágy hibrid (benzin)
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
hétfokozatú automata
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,1 s
CO2-kibocsátás:
119-133 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2-5,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,92 l/100km
25 millió?
Na ennek a gyártósorán se fognak sokat túlórázni!
A 25 az nagyon sok. Valószínűleg ez egy olyan példány, amibe az újságíróknak minden lehetséges extrát beletettek és egy olyan listaárat adtak meg, amennyiért soha nem fogják eladni.
A normálisan felszerelt A3-as 15 millió körül van, még a pár centivel megemelt Allstreet változat is megáll 16-18 millióból.
25 millióért a most megjelent új A5-ösből is egy komolyan felszerelt példányt lehet venni (dízel, quattro stb.).
A 25 millióst nem ugyanazon a soron készítik, ahol az olcsóbbakat?