Egyértelműen elönyös a dizájnváltozás
Szóval a Ford változtatott és megmutatta, hogy lehet értelmesen is ráncfelvarrást csinálni. Ugyanis a friss Kuga levetkőzte korábbi hibáit, miközben izgalmasabb a tálalás is? Na, de miért mondom ezt? Hát nézz csak rá! A morcos kis pofájára, ami valójában nem is annyira kicsi, hiszen közel 1,9 méter széles az autó, ráadásul a trapéz-féle hűtőmaszkot is mintha szélesebbre és keskenyebbre húzták volna, ami egy kis optikai trükk, hogy még szélesebbnek tűnjön az autó. Ugyanezt a hatást keltik a keskeny (akár mátrix LED) fényszórók és a közöttük végigfutó fénycsík, ami úgy tűnik divat lett mostanában. Mivel egy ST Line felszereltségű modellről van szó, a hűtőmaszk méhsejtmintás, a lökhárító pedig a sportosabb féle, krómosan csillogó és fényes fekete díszbetétekkel. Tehát szemből tényleg kicsit morcos, jóval karakteresebb, mint az előd.
Érdekes részletmegoldásokból nincs hiány
Oldalról nézve az ST Line sajátossága, hogy fényezettek a kerékjárati toldatok, illetve a könnyűfém felnik is a sportosságot hivatottak hangsúlyozni. A tesztautó 19 colos felnijeire szerencsére kellőképp ballonos gumiabroncsok kerültek, így a nagy méret nem ment a kényelem rovására, de mindjárt kitérek arra is, hogy milyen a futómű hangolása. Előtte azonban még egy gyors pillantás hátra, ahol kevesebb a változás. Új rajzolatot kaptak a hátsó fények, eltűnt a csomagtérnyitó kallantyú (helyette gombot alkalmaznak) és kb. ennyi. Viszont megmaradtak a valódi kipufogóvégek… halleluja!
Az ST Line nem akar túlságosan terepjárónak tűnni
A márkajelzés megnőtt, jobban leolvasható rajta a Ford felirat, és a hűtőmaszkra költözött
Bent ugyancsak a divatnak engedve nagyobb érintőképernyőt kapott az infotainment rendszer, száműzték a klíma fizikai gombjait (ami szerintem hiba volt), meg úgy nagy általánosságban majdnem minden nyomógombot eltüntettek. Szerencsére a SYNC 4 multimédiás rendszer egyszerűen használható, könnyű benne eligazodni, még úgy is, hogy továbbra sem tud magyarul. Az anyaghasználat a kategóriára jellemző átlagot hozza, ami annyit jelent, hogy kellemes tapintásúak úgy a puha, mint a keményebb műanyagok is. Sokak örömére a zongoralakk használatát is kerülték. A kormány kialakítása profi, a karima vastagsága megfelelő, a gombok itt is egyértelműek, ezekkel lehet a digitális műszeregységben matatni. A legkellemesebb változás azonban a kényelmesebb ülések alkalmazása. A korábbi Kugák gyenge pontja a nem megfelelően párnázott és kialakított ülések voltak. Most már jól tartanak derékban is combnál is. Emellett igényes az ST Line felszereltségnél a kétféle műbőr alkalmazása és látványos a vörös cérna. Hátul pedig hasznos az ülések előre-hátra mozgathatósága, így a csomagtér is több fokozatban növelhető, amely alapból 412 literes és legfeljebb másfél köbméteresre bővülhet.
Egyszerű, ergonomikus műszerfal
Kicsit fáj, hogy nincs ST logó az ST Line kormányán, és a fizikai gombok megfogyatkozása sem kedvemre való
Végre kényelmesek az ülések
A full hibrid motor változatlan: régen is jó volt, most is jó. Annak idején kedveltem az EcoBlue dízelt, nagyon jól passzolt a Kugához, megbarátkoztam a kicsi, háromhengeres Ecoboost benzinmotorral is, de nem tudott igazán gazdaságos lenni vele. A konnektoros hibrid környezetbarát, de csak akkor, ha lelkiismeretes a gazdája. Arra akarok kilyukadni, hogy a full hibrid a nyerő választás szerintem. Mindenféle felhasználási módhoz jó. A négyhengeres 2,5 literes benzinmotor és a villanymotor párosa 180 lóerőt tud. Ez bőven elég az üresen közel 1,7 tonnát nyomó autó kényelmes mozgatásához. Igaz, hogy 5500-as fordulatnál adja le a maximális erejét, de a fokozat nélküli sebességváltó ritkán engedi addig pörögni. Csak a szokásos módon, a padlógázas gyorsításkor igyekszik visításra kényszeríteni a motort, amúgy finom pedálkezeléssel fürge, egészen pontosan 9,1 másodperc alatt 100-on van és 196 km/h a vége. Tökéletesen alkalmas tehát autópályára is. Klasszikus vegyes fogyasztása 5,2 liter lett, de városban használva 4,7 litert is mértem 100 kilométeren. Simán hozza az 1000 kilométeres hatótávot, nem véletlenül tudom dízel helyett is ajánlani.
Jelesre vizsgázott a hajtáslánc
60-40 arányban oszthatóak a hátsó ülések
Ráadásul akik szeretik a kicsit sportosabb, picit közvetlenebb viselkedésű autókat, nos, nekik jó hír, hogy úgy érzem a Ford mérnökei kezelésbe vették ezen a téren is a Kugát. A korábbi változat viselkedése olyan volt, mint a formája: kicsit semmilyen, A-ból B-be pont jó, de érzelemmentes. Most viszont kidomborították, amiben a Ford mindig is ügyes volt. Pontos kormány, megfelelő visszajelzéssel, inkább feszesnek mondható futómű, ami lehet, hogy csak az ST Line sajátja (az Active-ot még nem próbáltuk), de nem veselerázósan kemény. SUV létére sem kellemetlen már tempósan kanyarodni vele, még így fronthajtással sem. Úgyhogy le a kalappal, a Ford jól elvégezte a házi feladatot.
Az ajtók nyitásakor gumicsík bukkan elő, védve a Kugát és más parkoló autókat is a sérülésektől
Árban sem szállt el a kategóriatársakhoz képest a Ford. Sőt! Kedvezménnyel már 10,91 millió forinttól vihető a Kuga, viszont a gazdagon felszerelt, a legfontosabb vezetősegédeket és biztonsági felszereltséget tartalmazó ST Line, a full hibrid hajtáslánccal, elsőkerék-hajtással már 16,85 millió forintról indul, és persze akad még néhány tétel az extralistán, amivel drágítható.
Nem olcsó, de nem is kirívóan drága a kategóriában
Értékelés
Pozitív
Látványos formaterv, kiváló hibrid hajtáslánc
Negatív
A hibrid jelentősen drágább a alap benzinesnél
Árak
Tesztmodell alapára
10 910 000 Ft (2024.06.27.)
Tesztautó ára
17 085 000 Ft (2024.06.27.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Teljesítmény:
134 kW (182 LE) 5500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,1 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3 l/100km
Méretek
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Teljesítmény:
134 kW (182 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,1 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,2 l/100km
A fullhibrid konstrukció saját fejlesztés, vagy Toyota licensz??
Tudomásom szerint az “elmélet” Toyota, de a “gyakorlat” az Ford. Tehát a működési elv van a Toyotától, de az alkotóelemei, például a motor az nem Toyota.
Igen, a Toyotától a technológiát vették meg. A motor az Mazda származék. Azt nem tudom, hogy pontosan melyik cég gyártja, de lehet, hogy maga a Ford. Ez a 2488 köbcentis motor egy elég jó konstrukció. Pontosan ugyanez a 2488 köbcentis motor van a 2,5-ös benzines Mazdákban is.
Kolléga 1,5-ös Kugája, 110e km, vezérműtengely elkopott, a kipufogó oldali!!! soron a 9. bütyök hajtja a benzinszivattyút, lassan behigítja az olajat, és kampó.
Garanciából épp kifutott, szerviz adott egy “gyenge” 3 millás ajánlatot.
Utána járt, típushiba kb 200-ból javítható.
Ha 200-ból javítható, akkor az nem olyan vészes. Ma már egy régebbi autónál is nagyon hamar összejöhet egy 200 ezres számla gyakorlatilag apróságokból.
Elvileg annyira jellemző hogy van cég aki a bütyköstengelyt tudja javítani.
Ami durva, a kollégának a cégnél azt mondták, mindegy mit veszel, mindegyiknek lesz valami drága baja 100 felett, fogyasztói társadalom.
Milyen drága baja szokott lenni 100 felett, mondjuk egy Toyota RAV4 hibridnek?
Azért ezt nem gondolnám, inkább gondolom, hogy ez csak az autószerelők okoskodása. Több munkahelyen is volt céges autóm, amik elég sokat mentek, de nem volt jellemző, hogy gond lett volna velük. Ezek jobbára VW csoportos autók voltak 1.4 TSI-vel (már a jó szíjas motorokkal). Mostani munkahelyen egy Focust kaptam amiben közel 300 ezer km van, de komolyan mintha egy új autóban ülnék. Mindig minden szerviz időben megvolt.
Azért az sem véletlen, hogy az új autókra egyre hosszabb garanciát adnak. 20-25 éve még 1-2 éveket adtak. Ma már szinte minden márkánál alap a 4-5 év, de van 7-10 év is.
Az autószerelőkről – talán nem megbántva őket – még annyit, hogy kollégám kocsiján olajcsere volt múlt héten. Egy tipikus mindent is tudó maszek kis műhelyben. Mikor mentünk a kocsiért, szólt a mester, hogy minden rendben, de “ezt a téli gumit le kéne már venni”. Mondtuk neki, hogy az nem téli, hanem 4 évszakos. Csodálkozva nézett, mintha először hallott volna róla, hogy létezik 4 évszakos gumi.
Persze, a kivétel erősíti a szabályt, a 3 millás ajánlatot a szakszervíz adta neki.
És, ne keverjük össze a garanciát és a szavatosságot.
Én is megvettem +3 évet a 2 mellé, de hogy azt a 10-15, 6-os betűvel írt oldalt ember el nem olvassa, de mindig vannak kivételek.