Nagyfogyasztó – Audi e-tron teszt
Audi e-tron 55 quattro teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Elektromos is, SUV is - az Audi e-tron a trendiség csúcsa. Takarékosnak azonban zéró helyi emissziója mellett sem nevezhető.
Nem látszik rajta, de 9,9 centi híján 5 méter hosszú az e-tron, a Q8-nál mindössze 8,5 centivel rövidebb
Hátul ugyanúgy LED csík köti össze a szintén LED-es lámpákat, mint a Mercedes-Benz EQC-nál, igaz, az elsőség az Audié
Le kell szögezni persze, önmagában az e-tron is egy technológiai csoda. Monstre méreteit, 4,9 méteres hosszát és 6,5 centi híján 2 méteres szélességét szelíd vonalai jól leplezik. Nem tűnik villanyautónak, inkább hagyományos SUV, talán már csak azért is, mert ugyanúgy az Audi MLB platformjára épül, mint akár a Q5. Méretben inkább a Q8 osztálya, megjelenésben és presztízsben is inkább őt idézi.
Otthonos, változtatható LED hangulatfényes, három kijelzős és tágas a beltér
Hátra is kerülhet ülésfűtés és klímaszabályzó is, a helykínálat korrekt, de nem olyan fényűző, mint amit a külméretek sejtetnek
Utasterével és technikájával egyaránt igényes. Elöl-hátul 5 lengőkaros, alumíniumból épülő független futóműve szilentekkel gazdagon szerelt, alapáron változtatható hasmagasságú légrugós. Nem a rendszerről, inkább a magyar utakról árulkodó, hogy a már 21 ezredik kilométerét taposó tesztautó bár nagyon jó csillapítást adott, halk kopogásokat már lehetett hallani a rendszerből. Ugyanakkor elárulom, nem ez keserítette meg az együtt töltött időt a legjobban.
Elektromos ajtó fedi a töltőcsatlakozót, záráskor a CCS kupakját is visszatolja
A legnagyobb szívfájdalmam ugyanis a töltés volt: sosem sikerült tele töltenem. Hiába táplálható CCS csatlakozón keresztül akár 150 kW-tal is a bruttó 95 kWh-s akkumulátor, olyan nincs túl sok, amikor pedig Type2-ről próbáltam (ahonnan 11 kW-ot tud felvenni), ugyanúgy hibára futott a töltés, mint egyszer konnektorról is, ahonnan 10 A-s töltővel 2,3 kW adódik. Konnektorról amúgy gyakorta töltöttem, de amilyen fogyasztása van, úgy sem sikerült teljes mértékben visszatöltenem a felhasznált energiát, hogy a teszthét alatt 300 kilométernyit sem autóztam az e-tronnal. A WLTP szerinti vegyes fogyasztás 23,7 kWh/100 km, ám még utóbbi is meglehetősen laboratóriumi érték, hiszen legutóbbi villany összevetésünkön Eco körön is a Mercedes-Benz EQC-nél csaknem ötödével magasabb, 25,4 kWh/100 km értéket hozott, most pedig a mínuszok közepette és zömében városban egyszer sem sikerült 30 kWh alá vinni az étvágyát, sőt a városi üzemben inkább 40-50 kWh/100 km értékek adódtak, ami két-háromszorosa annak, amit például egy Hyundai Konával, Kia e-Niróval, Renault Zoéval el lehet érni.
A változtatható képű műszerblokk látványos, ám fájóan magas fogyasztásról tudósító, a képen látható 47,9 kWh/100 km érték valós, épp a reggeli ovi-iskola kör utáni érték, fűtéssel. Mindez persze belső égésű motorral is alsó hangon 10 l/100 km lenne, hasonló teljesítményűvel pedig 30 l/100 km körüli
Nagyon persze nem kell kétségbe esni, az előbbi érték azt jelenti, hogy otthoni tarifával akár az 5 l/100 km benzinfogyasztás árát is benyakalhatja rövid távokon az e-tron, ami villanyautóként mindenképp sokkalta jobban passzol a rövidtávú utakhoz, mint bármi más. Ráadásul ez egy két, nem is szerény teljesítményű villanymotorral szerelt SUV. Elöl 170, hátul 190 lóerős villanymotor hajt, quattro rendszerrel, azaz dinamikus teljesítmény- és nyomatékszabályzással. A tartósan lehívható csúcsteljesítmény 265 kW, azaz 360 lóerő, de 60 másodpercen át 300 kW, azaz 408 lóerő és 664 Nm is lehívható, ezzel a 0-100 km/órás gyorsulás 5,7 másodperc lehet. A végsebesség 200 km/óra, ami pedig még fontosabb: a villanyautóktól megszokott módon egészen addig dinamikus a gyorsítás.
Változtatható hasmagasságával könnyebb terepen biztosan mozog az e-tron
Az e-tron csendes és remek futású, érdemes is vigyázni vele, hogy ne hajtsunk túl gyorsan. Ha akarjuk, egészen rábízhatjuk magunkat: a távolságtartós tempomat sebességkorlátozó táblát látva automatikusan lassít, annak feloldásával vagy magasabb tempót engedélyezőt látva magától gyorsít. Akkor is lassít, ha úgy érünk utol valakit, hogy előtte nem kapcsoltuk be a távolságtartós tempomatot. Persze finomabban, de a végén van ráfutásvédelem is. A kormányt elengedve egészen ügyesen, értelmezhető ideig követi a sáv felfestését, akár kanyarban is, ez hasznos, ha hosszú úton innánk például egy korty vizet. A kormányt sokáig elengedve jönnek a figyelmeztetések, vizuális, majd akusztikus, végül az automatikus megállítás előtt egy rövid, de olyan erejű vészfékezés, hogy csaknem kiköpjük a tüdőnket. Mindez hatásos persze!
Alapáron jár az adaptív LED HD fényszóró
Fénytechnikában az utastér is erős, még a kilépőfény is a modellnevet vetítő
Jól pakolható, öblös, padlórekeszével 660 literes a csomagtér
A padló alatt pótkerék is utazik, elöl külön tárolót kaptak a töltőcsatlakozók, kár, hogy a "gépház" erősen koszolódik
Ahogyan az "alap" technika, úgy a szolgáltatások is pazarok, sok más mellett ajtószervókat, elektromos raktérajtó-mozgatást és tetőablakot is tartalmazott a már említetteken túl a bő 39 millió forintos tesztautó. Nagyon nem olcsó, egyértelműen a márka fanatikusainak szóló ajánlat, ők voltaképp egészen korrekt villanyautót kapnak. A közvetlen konkurenciával szembeni ütőkártyája érdekes módon a hazai konfigurátorban még nem jelent meg, de Németországban már igen: felárért a Renault Zoe féle 22 kW-os AC töltés is elérhető hozzá, amivel normál gyorstöltőről is megvan 4,5 óra alatt az akku telítése. Bár ez kevésbé hangzatos mint az akár 40 perces DC villámtöltés, az AC töltők gyakorisága miatt valójában fontosabb extra, legalábbis az év zömében. Hosszú úton persze a DC tölthetőség jön jól, főként ha van hozzá megfelelő töltő, igaz, 300 kilométerenként mindenképp meg kell vele állni. Ha ezt vállaljuk, vagy eleve nem kívánunk hosszabbakat autózni, nagyon szeretni fogjuk - főként Audi fanatikusként, hiszen a piacon már úgy is vannak jobb ajánlatok, hogy a BMW még meg sem tette az ő ajánlatát.
Nem olcsó, nem fogyaszt keveset, de mindenképp a leginkább elegáns mai villany SUV az etron