Polgári sárga kisautó vs. yuppie sárga sportmodell. Eleve ég és föld a két fényezés. Aztán a kerékméret: a Yarisé 14 colos, padkázott dísztárcsás, illetve lemezfelnis virsli, a Velosteré hatalmas, 18-as, divatos könnyűfém széles, peres abroncsokkal. Fekete tükör itt, színre fújt, integrált irányjelzős ott. Fekete kilincs a Toyotán, krómos a Hyundai-on. Utóbbi lejtősebbnek, kupésnak tetsző üvegtetős, fekete A-oszlopos, oldallemeze modernebben dombornyomott, van szárnya, diffúzorszerűsége, nem látszik, de LED-es nappali menetfénye is. Praktikum? Inkább éljen a dizájn!
Még motor sem hajtotta a kocsit, amikor már tulajdonosának anyagi helyzetét hirdette cirádáival, anyaghasználatával, kényelmével, s nem utolsósorban méretével. Ahogy aztán fejlődött az autógyártás, a mérnökök és a dizájnerek újabb és újabb praktikákat vetettek be azzal a céllal, hogy cégük minél többet adhasson el az adott termékből, másrészt, hogy a felhasználók azt gondolják, az ő autójuk a legjobb, harmadrészt pedig, hogy ezek szimbiózisaként kialakuljon úgy a márka imidzse, mint az a kép a vevő fejében, hogy neki bizony szüksége van erre a presztízsre, a látszatra, a legális átverésre.
Ismét egy koreai: ez a - csíkos - Kia már nem az a szürke, régi, bár jó Kia... Amúgy a Veloster és a Rio is többnek mutatja magát, mert egyiket sem veti szét az erő 1,6 és 1,4 literes motorral az orrban
Mert átverés ám ez a javából! Durva példával élve hasonló ahhoz, miszerint használtautó-vásárláskor a magyar ember kvázi direkt hagyja magát becsapni a nepper által, mondván neki csak kevés kilométerrel kell a járgány... Hiába tudhatja, hogy nem reális mondjuk egy fehér, ötéves dízel Focus 70 ezres futásteljesítménnyel, a polgár nem tágít, a 100 ezer feletti, urambocsá a 150-200 ezres nem kell, a nepper teker, s mindenki boldog. No, de vissza a tárgykörhöz: lássuk, mik a mai trendek optikai lufifronton.
Pár évvel ezelőttig minden sportosnak volt beállítva, hiszen a valódi sportkocsikat szájtátva bámulja a többség, ergó jött a jelmondat: maga a hétköznapi autós is hadd kapja meg, amire vágyik! Abszolút más tészta, hogy egy tényleg sportcélú négykerekű az égvilágon nem szól másról, minthogy a lehető leggyorsabb legyen. A szabályok szabta kereteken belül könnyű, méregdrága karosszériával, légterelő elemekkel, spéci kerekekkel a tapadás növelése érdekében, hogy a technikai részletekről (motor, váltó, futómű) már ne is beszéljünk.
A Citroën DS3 Racing remek kocsi, de talán a kevesebb optikai tuning több lenne...
Nagyítás után az is látszik, hogy szénszálasak a sárvédők
És akkor futószalagon zúdultak az utcai sportmodellek, valamint a sportosnak, dinamikusnak titulált mezei kivitelek a kisautóktól a luxusdömperekig. Időközben szörnyen divatos lettek a hibridek, illetve az elektromos autók, de bolygónknak amúgy is egy emberként vált fontossá a környezetvédelem, a fogyasztáscsökkentés, a károsanyag-kibocsátás minimalizálása. Hát mit lépett az autógyártás? Meghúzta a CO2-övet, s átcsomagolta cikkeit. Most sportosak, ugyanakkor mind-mind takarékosak a benzinesek, a dízelek, de már a hibridek és az elektromosak is. És ha mégsem sportosak, ha nem csakis sportosak, akkor nyilván biztonságosak és zöldek is. Továbbá egyre komfortosabbak, egyre gazdagabbak extrákban, stb.
A start-stop rendszerek és társaik módszertanának ecsetelésétől tekintsünk itt el, s vegyük sorra végre a legfrissebb optikai divatelemeket, amivel élnek a gyártól, s amitől mi büszkék vagyunk autónkra, s legalább olyan mértékben magunkra, választásunkra, bölcsességünkre is. Nos, ami jelenleg dívik, az a személyre szabhatóság, hogy mindenki találja meg a számára legvonzóbb verziót. Találja meg, fejezze ki, mutassa is meg önmagát, legyen tutira egyedi, nehogy már a szomszéd feljárón is egy pont olyan kocsi álljon, mint az övé.
Új Twingo és Fiat 500: variációs bajnokok
A lehetséges kombinációk százezreit kommunikálják a gyártók – legutóbb a frissített Renault Twingónál szembesültünk a személyre szabhatóság kánaánjával. És a
Twingo, vagy korábbról a variációs bajnok
Fiat 500 nem is kapható szedánként, kombiként, kupéként meg még ki tudja, milyen karosszériával, előbbinél legfeljebb egy Eco, RS vagy Gordini, utóbbinál egy Abarth vagy CC variáns jelenti az eltérést a bázismodellhez viszonyítva. De felnik, színek, festések, csíkok, pöttyök, egyéb matricák, dekorelemek, króm, méhsejt-mintás hűtőmaszk, szárny, kipufogó, áldiffúzor, stb. „segítenek” azt az érzést kialakítani, hogy miénk a világ, bármit elérhetünk, amire csak vágyunk.
Mazda5 családi egyterű a joggal kritizált Nagare-hullámokkal: nos, ez nem jött be
Krómszegély és krómos embléma egy DS4-ről: a stílus maga az ember
Gyári kiegészítők, tartozékok végtelenje vár az ügyfélre, láttunk mi már csíkos, festett kerekes Skoda Fabiát, de
Opel Corsát,
Kia Riót is, nem csak egy
Mini lehet spéci. És ezek ugye mind kisautók. Virágzik az agresszívra rajzolt lökhárítók és „arcok”, lámpakavalkádok, krómcsicsák, nappali menetfényként LED-füzérek piaca. Az oldalsó lemezek megnőttek, a sötétített ablaküvegek elkeskenyedtek, az övvonal meredeken emelkedik, a felnik (könnyűfémből vagy krómozottan is akár) röhögve száguldottak el a 20 colos méretig vagy még tovább, mögülük lyuggatott féktárcsák és külön márkajeles féknyergek kandikálnak kifelé. Törésvonalak mutatják dinamikusnak, elképesztően különlegesnek a formatervet, a tető kupésan lejt, az A- és B-oszlopok feketék, az üvegek krómkeretesek, a küszöbszpojler, szabadidő-autóknál és terepeseknél a fellépő is gyakori. A farrész magas, fent szárny, lent minél több krómozott kipufogóvég van mindenféle alakzatban, no és áldiffúzor, ami nagyon kell a maximum 130-nál.
Ez a gyári optikai tuningos Suzuki Swift is megtestesít szinte mindent: egyedi lökhárítókkal, köténnyel, tetőszpojlerrel és szép nagy alufelnivel hivalkodik. Amúgy szériában "csak" óriási az első, fehér betétes a hátsó lámpateste, szélvédője meredek, övvonala karakánul emelkedő. A fehér szín is szörnyen trendi
A tető eltérő színre fényezve, vagy üvegből készítve, az antenna nincs, vagy cápauszonyos. Megvastagított kerékjárati ívek, domborulatok, vállasítás, levegőbelépők, sakkozás a tartóoszlopok és a tükrök elhelyezésével, a szélvédő szögével – a felsorolás korántsem teljes. Azt is közbe kell vetni, hogy a mind szigorúbb biztonsági előírásoknak, illetve a minél alacsonyabb károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelés is szerepet játszik a modern személygépkocsik formatervezésekor általános súlycsökkentésestül, aerodinamikástul, ütközésienergia-elnyelő védőgátastul, de ne legyenek illúzióink, a lényeg az egységnyi euróból, dollárból vagy jenből kinyerhető profiton van.
Bocsánat, igenis legyenek illúzióink, épp erről szól a sztori. Képzeljük csak azt, hogy Corsánk vagy Riónk attól, hogy csíkos, máris kitűnik a tömegből. Gyorsabb, stílusosabb. De az, hogy már csak egy kilincs- vagy tükörfényezés is növeli az előállítás költségét, majd az autó vételárát, később az esetleges javítási költséget, már nagyon más tészta. Egy megrepedt, betört panorámatető, egy lejárdázott, puccos kerék, s a ráhúzott széles, peres gumi cseréje sem olcsó móka.
Spéci fényezés, színes felni, "sportcsíkok", extra kipufogóvég - ez a hetykén terpesztő Corsa egyébiránt dízel volt nulla kipufogóhanggal
LED-es nappali menetfény és króm: ez a Peugeot elegáns. A hatalmas "száj" pedig márkajegyes
Annak is brutális ára van természetesen, s azt is velünk fizettetik ki, hogy biztonságos és jókora csomagtérrel rendelkező, szénné merevített autókban utazunk. Magas orr, magas vállöv, magas fenék, a kasztni sarkairól halvány segédfogalmunk sincs, kilátni se előre, se hátra nem könnyű, hát mi a megoldás? Bingó, a radar és a kamera. És ezek sem érnek semmit bizonyos szituációkban, keresztirányú kitekintésnél. És mi hogyan fogadjuk mindezt? Ó, de klassz, van kamera, a képe a tükörben vagy a középkonzolon, de zsír, nekem is kell... Zseniálisan ki lett találva ez a „fejlődés”.
Utoljára: figyeljük csak meg, hogy mekkorát nőttek az autók. Egy mai kisautó akkora, mint nem is olyan rég egy családi kompakt volt, és így tovább. Ha nincs meg a méret, nincs kényelem, se csomagtartó, s a merevítéseket, a gyűrődőzónákat sem lehet hová beszuszakolni. Szélesebbek is, magasabbak is a XXI. századi kocsik, együtt híznak velünk. (Az utastér viselt dolgait még nem is érintettük, talán majd egy másik alkalommal.) De mi lesz később, mi vár még ránk, milyenek lesznek a jövő autói? Páran már tudják, akik ezzel foglalkoznak. Biztosra vehetjük, hogy a kreatív elmék ezután sem pihennek meg: a verseny fokozódik, ezerrel megy a vágykeltő tuningolás. Közlekedési eszköz, vigyen el A-ból B-be? Persze.
a tuning szerintem érzelmi dolog szeretem az autómat és a legjobbat adom neki hogy a legjobbat hozzam ki belőle
Elmondom, bár nem a tuning kategóriába tartozik, csak az ár/érték miértje miatt. Én eleve BMW párti vagyok, azon belül is e30, ami legjobb esetben is 20 éves. A maga idejében csoda gép volt és még akár ma is az lehet, minden extra benne van ami ma is megszokott. Van benne viszont valami plusz és innentől lesz kultusz, aztán zsíros hobbi az egész. Szétlegózni az egészet, kasztnizás, új minden alkatrész (már amit még kapni lehet) Ha már ennyi pénz, kapjon egy újabb korszerű és erősebb motort, ehhez nagyobb féket, erősebb hajtásláncot, futóművet, több száz munkaóra és utánajárás, milliós nagyságrend, de az eredmény megfizethetetlen. (lassan a benzin árak miatt szó szerint) Szóval én átérzem ha valaki így van az autójával és tény, hogy soha senki más nem fogja ezt megfizetni. Nem is tervezi be senki, hogy majd eladja… de mostanában sokan csúsznak lejjebb sajnos. Viszont ez tényleg nem tuning hanem autó építés, de már egy sima turbósítás is milliós tétel, pláne ha restaurálással, gyári cuccok egyedi felhasználásával van fűszerezve. Nekem ez gyerekkori álom, és nem pénzben mérhető… vagy mégis:D
Amit viszont én sem értek, a szokásos felmatricázós, nagy felni-kis lóerő, pirostól pirosig gyorsuló hülyegyerek tuning ami amúgy mindennapos.
Az aztán jah… jó, hogy fogalmatok van róla egyáltalán. Először is arni. A tuning nem ott kezdődik, hogy nagy légbeömlős üvegszálas szarokat rakunk a gyári elemek helyére, és 2 collal nagyobb kereket. De jó reklám, hogy nektek ez fél évig tart… amit az átlag ember lát az a gagyi tuning és tényleg csak elrettentő példa, mert általában ótvar az összes.
Aki normálisabban foglalkozik a tuning gépekkel, arról talán meg sem mondod, hogy pár száz lóerővel több forgatja a kerekeit. De ha mégis akkor mi van? Ezektől a szocializmusból megmaradt beidegződésektől jobban fordul fel a gyomrom, mint egy sufniban készült ignistől. Génhiba? Az, hogy szeretek vezetni, és azt olyan autóban akarom megtenni, amilyenben nekem jól esik. Akkor a bélyeg gyüjtés is génhiba, mert kidobott pénz és olyan hobbi ami téged nem érdekel. Mi van ha te vagy szürke sablon és az a génhiba? Ezen kéne elgondolkozni, és nem a szokásos dumákat elővenni, nem minden a farokméret és a kisebségi komplexusból fakad. Gyúrjál agyra inkább.
der milan: vizsgára leszerelem a tuning rendszert és felszerelem a teljes gyári rendszert meg ami illegális azt szétszerelgetem gyárit rá stb ez két évente egy 2 napos mutatvány 1 nap vizsga előtt minden gyári cuccot rárakni sikeres vizsga után 1 nap visszarakni minden tuning cuccot
arni:hallgatózok de amíg elmegyek melletted 200 za akkor hallotál engem mondjuk 4-6 másodpercig aztán elmentem és kész aztmondod rám h mekkora paraszt és el is vagyok felejtve ennyi. ja de a chopperesek rosszabbak mert azok lassaban mennek és hangosak de előny velem szemben hogy csak tavasz és nyáron vannak én meg egész évben
der milan és arni
én szeretem a hangját amugy a speed motor se halkabb pályán meg ha mész 200 felett akkor a szél elviszi a hangját a kipufogónak. kettő németországban ugye sok a gazdag és sok a jó autó akkor pár autó aminek a hangja kb ojan mint az enyém ferrarik, lamborginik, porschék, subaru impreza, mitsubishi lancer evo-k akkor bmw m3 m5 mercedes sls amg 63 és 65. persze a bmw hez értd hamann a mercihez meg brabus. na akkor az ojan kreatív embereket is díjazzák? azok ugyanúgy tuning autók hangos kipufogókkal és ők se az első rendőrig mennek szerintem.
arni:
nekem mindig tele a tankom olajat havonta vagy 5000 kilométerenként cserélek a kipufogó renszeremben pedig nincsen semmi dob csak 4 collos rozsdamentes acél kétoldali cső ha az idő megengedi akkor le vannak húzva az ablak hogy halljam a csodaszép dübörgést meg a ropogást. ja és bűzöm sincs hiszen benzines a kocsi
a normál 95 öst meg a griffin változatát semmire se tudod használni a 2.3 as aero na az a tuning alap szerintem ez a saabnak a valaha volt legjobb motorja amuyg 1 milláért már tisztességes aerót lehet kapni legjobb év a 2001
le sem írom az autó árát meglehet nézni használtauto.hun a tuningokét meg a maptun.com on az egyedi dolgok meghát azok se olcsók a gyári szirszarok amik rosszak voltak benne sokba kerültek a teljes tuning hát az nemgyenge egyedi futómű 8 dugattyús fékrendszer bukócső egyedileg kialakított 4 kerékhajtás két garrett gt 30 r turbó egyedi wastegate és hűtőrendszer kétoldali 4 collos kipufogó renszer rozsdamentes csak cső semmi dob meg katalizátor matt fekete fényezés és a 20″ lexani felnik a pirelli gumikkal szintén horror azt lehet rá mondani hogy életem munkája. nem sűrűn használom mert nagyondurva a fogyasztása szinte csak autópályán megy. városba robogó. melósautó dízel kettesgolf sütőolajjal mert az ingyen van (némely vendéglátós hejen fizetnek is érte ha elviszi az ember)
soospeti
átvan alakítva összkerekesre első kerékkel kezelhetetlen lenne az 540 ló /720 nm nyomaték kb egy kanyart se lehetne vele bevenni mert alulkormányzottá válna és leesnék vele az útról
Magyarországon nincsen olyan útszakasz ahol 130 km/h-nál nagyobb a megengedett sebesség, így én baktatok 130-al a pályán. A piacon kapható kiegészítők pl. szárny vagy egyéb légterelők csak optikailag változtatnak az autón, ellenkező esetben teljesen megváltoznának a gyári megtervezett menet-értékek. Egy elsőkerekes autónál egy hátsó-szárny inkább ront a tapadáson vagy nem?
kedves cikkíró ehhez az idézethez szeretnék hozzászólni: ,, A farrész magas, fent szárny, lent minél több krómozott kipufogóvég van mindenféle alakzatban, no és áldiffúzor, ami nagyon kell a maximum 130-nál. ”
aki szerintem gyárilag sport verziót vesz az nem biztos hogy 130 al szeretne baktatni és nagy sebességnél bizony kell a diffúzor meg a nagy szárny mert elég könnyen el lehet repülni egy kis kormánymozdulattól is nemhiába a nagy hivalkodó széles felnik mert a jó fékhatáshoz meg ugye sportfékek meg nagy tapadófelület kell. a kis kategóriás kocsik ,, felhergelt” változatai azonban inkáb esztétikai célt szolgálnak mint semhogy versenyezzenek velük arra ott vannak a nagyteljesítményű komojabb gépek amivel lehet is kezdeni valamit és nem 200 nál fogy el a kraft hanem még csak ott kezdődik.