250 km/h 23 személlyel: Superbus Hollandiából
Közúti TGV Hollandiából: ez a Superbus
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Delfti Egyetemen 2004 óta fejlesztik az első holland űrhajós, Dr. Wubbo Ockels vezetésével a közúti távolsági tömegközlekedést forradalmasító szuperjárművet.
A Hollandiában található Delfti Egyetem űrkutatási tanszékének diákjai fejlesztik a képeken látható, Superbus elnevezésű járgányt. A különleges koncepciójú járművel a közlekedés fenntarthatóságának problémáira próbálnak választ adni a meglévő infrastruktúra, azaz a viszonylag olcsó és már kiépített aszfaltutak jobb kihasználását célzó tömegközlekedési eszköz kifejlesztésével.
A fejlesztők
A Superbus fejlesztőcsapatát három különleges ember irányítja. Vezetője Prof. dr. Wubbo Ockels, aki nem más, mint a németalföldi Farkas Bertalan, azaz az első holland az űrben, aki jelenleg a Delfti Egyetem űrkutatási tanszékét vezeti. Tanársegédként nem más dolgozik mellette, mint Dr. ing. Antonia Terzi, aki korábban a BMW-Williams F1 vezető aerodinamikai szakembereként vált ismertté, jelenleg pedig az egykori űrhajós mellett dolgozik tanársegédként Delftben. A csapat harmadik tagja Joris Melkert MSc., űrkutatási mérnök, aki a logisztikai és az infrastruktúrát érintő témákkal foglalkozik. Korábban részt vett a világ leggyorsabb napelemes autója, a NUNA 3 kifejlesztésében.
A Superbus fejlesztőcsapatát három különleges ember irányítja. Vezetője Prof. dr. Wubbo Ockels, aki nem más, mint a németalföldi Farkas Bertalan, azaz az első holland az űrben, aki jelenleg a Delfti Egyetem űrkutatási tanszékét vezeti. Tanársegédként nem más dolgozik mellette, mint Dr. ing. Antonia Terzi, aki korábban a BMW-Williams F1 vezető aerodinamikai szakembereként vált ismertté, jelenleg pedig az egykori űrhajós mellett dolgozik tanársegédként Delftben. A csapat harmadik tagja Joris Melkert MSc., űrkutatási mérnök, aki a logisztikai és az infrastruktúrát érintő témákkal foglalkozik. Korábban részt vett a világ leggyorsabb napelemes autója, a NUNA 3 kifejlesztésében.
A 15 méter hosszú, áramvonalas kígyó belsejében 23-an utazhatnak a legnagyobb kényelemben, ki- és beszállásukat pedig a két oldalán elhelyezett 8-8 sirályszárnyas ajtó könnyíti meg. Az elképzelés szerint a majdan szolgálatba álló Superbus nem menetrend szerinti közlekedésre készült, hanem közvetlen viszonylaton biztosítaná az utazóközönség gyors eljutását a kiindulási ponttól a célállomásig.
Ennek biztonságos teljesítését a kiemelkedő erejű fékrendszer, a hátsókerék-kormányzásnak betudható kiváló manőverezhetőség és a Superbusba beszerelt közlekedésbiztonsági megoldások, mint a táblafelismerő és forgalomfigyelő rendszerek garantálják.
A Superbus másik erőssége a rugalmasság: kétféle utastér-kialakítást terveztek eddig, az egyiket különálló utasok, a másikat csoportok szállításához dolgozták ki. Rugalmassága ezen kívül az egyéni útvonalakban is megnyilvánul, és mivel a már meglévő, hagyományos utakon is közlekedhet, gond nélkül be tud illeszkedni a mindennapi forgalomba. Csúcssebességét természetesen nem ezeken, hanem a szintén fejlesztés alatt álló, de egyelőre még nem kiépített, Supertrack nevű pályarészeken érheti el.
A holland Superbus ráadásul környezetét is kíméli, mivel újratölthető lítium-ion akkumulátorok energiáját hasznosító villanymotorok mozgatják. Szerkezete könnyű, formája áramvonalas, így energiafogyasztása is alacsony a belsőégésű motorral hajtott, hasonló mennyiségű ember szállítására képes jelenlegi járművekkel szemben.
Ráadásul nagyméretű bőrfoteleivel pihentető kényelemet biztosít utasai számára, akik nagy sebességgel, ergonómikus, komfortos környezetben juthatnak el úticéljukig, miközben a minden utas számára biztosított multimédiás eszközökkel dobhatják fel az amúgy bambulással töltött időt.
Műszaki adatok
Hajtáslánc | Villanymotorok, lítium-ion akkumulátor, regeneratív fékezés |
Teljesítmény | 300 kW, 1 percen át 600 kW-os csúcsteljesítménnyel |
Hatótáv | 210 km |
Gyorsulás | 0-100 km/h-ig 0,1 g comfort üzemmódban |
Utazósebesség | 250 km/h |
Hosszúság | 15 000 mm |
Szélesség | 2550 mm |
Magasság | 1650 mm |
Tömeg | 9500 kg teljes terheléssel |
Súlyelosztás | 34/66 |
Torziós merevség | 30 000 Nm/deg |
Felfüggesztés | Adaptív futómű légrugókkal |
Hasmagasság | 330 mm (70-400 mm) |
Alváz | Karbonszálas műanyag |
Felépítmény | Erősített üvegszálas műanyag |
Üvegezés | Lexan polikarbonát |
Vezetési módok | Sofőr által közutakon, robotpilóta a Supertracken |
Kényelmi felszereltség | Biztonsági öv, légzsák, TV, internet, légkondicionáló, fűtés stb. |
Vezetési segédletek | Navigáció, akadályfelismerő rendszer, kommunikációs rendszer, teljesen automata vezérlőrendszer |